Nu är de här: Audi e-tron GT och ännu sportigare RS e-tron GT

Static photo, Colour: Kemora grey metallic

Audis nya elbil Audi e-tron GT är här. Målet har varit att skapa en elbil som kombinerar sport och lyxig komfort. Med 530 hästkrafter blir det ett kraftpaket som klarar 0-100km/h på 4,1 sekunder. För den som inte nöjer sig kommer också modellen RS e-tron med än mer prestanda. Samma sprint klarar den på 3,3 sekunder.

E-tron GT är utrustad med ett batteripaket på 85 kWh (netto) och har enligt WLTP en räckvidd på upp till 488 kilometer. Modellen är den mest aerodynamiska Audin genom tiderna med en dragkoefficient på 0,24.

Snabbladdning ska vara möjlig med 270 kW vilket ska ge omkring 0-80 procent på knappa 25 minuter. Som standard kommer en AC ombordladdare på 11 kW, men senare kommer också en variant på 22 kW.

De båda modellerna kommer med fyrhjulsdrift och två motorer, varav den bakre är tvåväxlad. Frammotorn i e-tron GT är på 175 kW och den bakre på 320 kW. Tillsammans ger de 476 hästkrafter. RS-versionen har en samma främre motor, och en något starkare bakre motor på 335 kW. De levererar tillsammans hela 598 hästkrafter.

Det slutar dock inte där. I ett tillfälligt boostläge kan de båda modellerna få ännu mer kraft. Vanliga e-tron GT levererar då 530 hästkrafter medan RS-modellen presterar hela 646 hästkrafter under en kortare stund.

Interiören i e-tron GT kombinerar sport och lyx. Till skillnad från många andra elbilsmodeller är det inte stora skärmar i fokus som gäller. Man nöjer sig med en infotainmentskärm på 10,1 tum. Många funktioner och inställningar återfinns bland knapparna och reglagen.

Den kompakta drivlinan och låga batteriet gör att e-Tron GT kan hålla en låg och sportig profil och därmed också erhålla en god aerodynamisk form. Bilens totallängd uppgår till 4990 mm med en hjulbas på 2900 mm. Bredden är 1960 mm och höjden är 1410 mm.

Audi e-tron GT & Audi RS e-trong GT

Ännu finns inga svenska priser. Däremot har Audi satt de tyska riktpriserna 99 800 euro för grundmodellen. RS-versionen har ett pris som startar på 138 200 euro.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.