Fortfarande lever myten om att elbilar brinner betydligt oftare än bilar med förbränningsmotor kvar. Det är dessutom ett vanligt argument som används emot elbilen.
För att reda ut hur det egentligen ligger till har norska motsvarigheten till MSB, DSB (Direktoratet för samhällssäkerhet och beredskap) nyligen redovisat ny statistik. Statistiken visar snarare att antalet bränder i bensin- och dieselbilar är fler – med stora marginaler.
Norge om något land vet vad de talar om. Norge har idag runt 600 000 elbilar, vilket är 19 procent av den totala personbilsflottan i landet. På sex år har antalet elbilar i landet ökat från 100 000 till 600 000.
Trots att antalet elbilar ökat med 500 procent så finns det inget som tyder på att brandstatistiken skenat proportionerligt i takt med att antalet elbilar ökat.
Brand i personbil | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bensin/diesel | 661 | 651 | 732 | 686 | 638 | 658 | 516 |
Elbil | 15 | 22 | 8 | 17 | 19 | 29 | 17 |
Annan | 38 | 36 | 2 | 1 | 5 | 5 | 2 |
Hybrid | 0 | 4 | 6 | 2 | 12 | 13 | 15 |
Gas | 6 | 1 | 3 | 1 | 1 | 0 | 5 |
Endast 2,7 procent av alla bilbränder i Norge kunde härledas till en elbil under de senaste sex åren i ett land där 19 procent av alla bilar går helt på el.
Att bensin- och dieselbilar är överrepresenterande har så klart också vissa förklaringar. Bilarna är ofta äldre och bränslet som är mer explosivt forslas runt i slangar och rör som blir äldre. Det i kombination med höga temperaturen i motorrummet.
Norska brandförsvaret om bränder
Rune Wiggo Johnsen som är brandmästare inom norska brandförsvaret påpekar att batteripaketet oftast är den starkaste komponenten i en elbil.
– Skadan når sällan till själva batteriet. Batteripaketet ligger lågt placerat mellan hjulen. Man har stora kollisionszoner både fram och bak, och om något träffar sidan så är islagspunkten oftast ovanför batterilådan, säger Johnsen till Elbil.no.
Tyska bilbesiktningsföretaget Dekra har utsatt elbilar får en del skoningslösa krocktester och trots det har batterierna inte börjat brinna. Något som går att se i videon nedanför:
Även svenska MSB har gett samma besked tidigare: Det finns ingen förhöjd brandrisk hos elbilar.
Kommentera