Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Biltillverkaren Toyota har länge varit ledande inom elhybrider sedan bilen Toyota Prius presenterades i slutet på 1990-talet. Under de senare åren har Toyota hållit en ganska hård ton mot rena elbilar och tagit ställning mot tekniken. Man tänkte fortsätta storsatsa på hybrider, fram till en nyliga helomvändning där man nu ska lansera ett tiotal rena elbilar fram till 2025.

I sin marknadsföring fortsätter dock Toyota att lyfta fram sina elhybrider med kontroversiella metoder. Man beskriver sina bilarna som ”självladdande”. Nu har norska motsvarigheten till Konsumentverket – Forbrukertulsynet – ställt sig skeptiska mot formuleringen.

Annons

– Det är vilseledande att ge intrycket att kraften till hybridbatteriet är kostnadsfri, eftersom elen produceras av bilens bensinmotor som en nödvändig förutsättning, skriver myndigheten i sin slutsats.

Myndigheten har i det här fallet granskat en annons från Lexus, som ingår i Toyota-koncernen. Vi är benägna om att hålla med. En självladdande bil skulle exempelvis behöva utrustas med solpaneler och därigenom få gratis el.