Norska elbilsföreningen genomför varje år sedan 14 år tillbaka en stor undersökning kring elbilisters bilvanor, där deras syn på elbilar och bilkörningen besvaras. En av frågorna handlar om vad förarna efterfrågar när de väl stannar för att ladda, och varför de väljer just den platsen.
– Under senare år har vi fått flera större laddstationer med många laddare där det också finns butiker och serviceanläggningar i närheten, säger föreningens ordförande Christina Bu.
Det har lett till att laddstoppen inte längre ses som något krångligt eller besvärligt istället blir det en naturlig och bra paus från bilkörningen.
I årets enkät svarade 44 procent att det viktigaste är just utformning på anläggningen och vilket serviceutbud som erbjuds som är avgörande för var man stannar. Motsvarande siffra förra året var 38 procent.
– Tiden då snabbladdning var ett onödigt krångel är förbi. Norrmännen har lärt sig att göra det till en bra paus från bilkörningen, säger Bu.
Betalningsfrågan är också en viktig fråga, men har ändrat fokus. Förr var lojaliteten hög och möjligheten att kunna betala med ett visst laddkort eller abonnemang var absolut viktigast. Men det har minskat i takt med införandet av kortterminaler vid snabbladdarna. Idag har hälften av Norges snabbladdare kortbetalning.
Undersökningen Elbilisten visar också att priset inte längre är så viktigt. Endast 21 procent låter det styra resan och avgöra var man stannar för att ladda. Det är fem procentenheter lägre än i fjol (26%).
– Priserna varierar inte särskilt mycket mellan de olika laddföretagen. Vi måste också komma ihåg att den stora majoriteten av elbilsförare laddar hemma i vardagen, och att snabbladdning är något man gör de få gånger man är på en långresa. Då kan priset bli mindre viktigt, kommenterar Bu.
I den senaste undersökningen från Norsk Elbilförening uppgav 44 procent att anläggningar är avgörande för var de tar en snabbladdningspaus. Priset för laddning hamnar dock långt ner på listan.
Vad värderar du mest när du bestämmer dig för var du ska snabbladda?
2025 | 2024 | |
---|---|---|
Faciliteter (butik, matservering, toaletter etc.) | 44 % | 38 % |
Laddningschip/prenumeration/kundrelation eller liknande | 39 % | 42 % |
Platsen har många laddare | 25 % | 24 % |
Stoppar när bilen/appen säger att jag behöver ladda | 21 % | 21 % |
Pris | 21 % | 26 % |
Där appen visar att det finns gratis laddare | 20 % | 22 % |
Övrigt | 3% | 4% |
Undersökningen Elbilslistan genomförs för 14:e året i rad. 15 200 elbilister deltog i enkäten.
Kommentera