Tidigare i veckan kom de första ryktena om att Norge planerade att justera den momsfria gränsen för elbilar. Nu har regeringen presenterat sitt budgetförslag för 2026 som bekräftar uppgifterna.
Om budgeten går igenom innebär det att elbilar från och med den 1 januari 2026 endast är momsfria upp till 300 000 kronor. För den överstigande delen betalar man 25 procent moms. Idag ligger gränsen på 500 000 kronor.
Det nya förslaget innebär att en elbil för 400 000 kronor blir 25 000 kronor dyrare. Och 50 000 kronor om den kostar en halv miljon kronor.
Beskedet väntas få den norska elbilsmarknaden att rusa under den återstående delen av året, förutsätt att biltillverkarna kan leverera före årsskiftet. De nya reglerna kommer nämligen också gälla redan beställda bilar med leverans 2026.
Men för att fortsätta stötta elbilsförsäljningen vill regeringen också höja engångsavgiften för bilar med förbränningsmotorer. De kan bli omkring 20 000 till 30 000 kronor dyrare.
– Vi har haft som mål att alla nya personbilar ska vara elektriska 2025 och med en elbilsandel på 95 procent i år kan vi säga att målet i praktiken är uppnått. Därför är det dags att avveckla förmånerna, säger Finansminister Jens Stoltenberg i en pressmeddelande.
Bjørn Eirik Loftås som är elbilsredaktör på TV2 Broom tror att de nya momsreglerna snarare kan gynna konsumenterna:
– Kanske blir det en ny kamp för att inte höja priset på bilar så mycket. I så fall får importörer och återförsäljare stå för en del av kostnaderna. Konkurrensen är hård och den kommer inte att bli mindre efter det här, avslutar Loftås.
I kombination med den föreslagna höjda engångsskatten på bilar med förbränningsmotorer tror finansminster fortfarande att elbilsförsäljningen kommer att förbli hög i landet.
– Andelen elbilar kommer fortfarande att ligga långt över 90 procent med regeringens förslag. Även om höjd moms på utsläppsfria bilar isolerat kommer att driva på fler fossilbilar kommer detta att motverkas av ökad engångsskatt och höjda bränsleskatter för fossilbilar. Dessutom tyder utvecklingen på elbilsmarknaden på att behovet av stöd minskar, säger Stoltenberg.
Försvinner 2027
Från och med 2027 kommer undantaget att tas bort helt och hållet enligt budgetförslaget.
– Det är varken bra för miljön eller statsfinanserna att stödja inköp av nya personbilar framför annan konsumtion. Vi föreslår därför att initialt minska stödet innan vi fasar ut det helt. Detta ger oss möjlighet att prioritera att sänka andra skatter och avgifter, säger Stoltenberg.

Det nya förslaget kritiseras av norska elbilsföreningen som kallar det hela för oansvarigt:
– Det är ett oansvarigt förslag som kommer att slå ut i plånböckerna på alla som behöver en bil. Detta kommer också att öka priserna på begagnade bilar och påverka ekonomin för vanliga familjer som behöver en bil i sin vardag och vill göra ett bra miljöval, säger föreningens ordförande Christina Bu.
Norska elbilsföreningen har förespråkat en mer långsam utfasning. Inför 2026 föreslog man en momsgräns på 400 000 kronor och att stödet också skulle finnas kvar 2027.
– Elbilar kommer också att behöva betala full moms på lång sikt men för att vara säkra på att bibehålla vår framgång får vi inte spela hasardspel, säger Bu.
Det ska dock sägs att den nya budgeten ännu inte är beslutad. Arbeiderparti-regeringen saknar egen majoritet och måste förhandla med andra partier för att få igenom budgeten.
















Kommentera