Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Norge har globalt varit ett föredöme för satsningen på elbilar. Under årets första halvår var nästan hälften av alla nya bilar en elbil. Den exakta siffran är 45 procent, med en topp i mars när närmre 60 procent av alla nya bilar var en elbil.

Därtill drivs praktiskt taget alla bilar i Norge av förnybar el, då 98 procent av Norges elektricitet kommer från vattenkraft. Och inom kort pekar alla prognoser på att landet kommer producera ett överskott på förnybar el.

Annons

– Det är frågan om en långsiktig politik av de norska politikerna, säger Christina Bu, generalsekreterare i Norsk Elbilsforening, det norska elbilsförbundet till finska YLE.

”En dag tar oljan slut”

Omställningen har haft flera faktorer bakom sig, utöver ett utökat utbud av elbilar. Dels har man avgiftsbelagt fossilbilar under en lång tid. Bakom omställningen finns den grundläggande konstaterandet om att oljan en dag kommer ta slut, berättar Chritina Bu.

Elbilar i Norge får idag billigare parkering, möjlighet att nyttja bussfiler och betalar lägre avgifter på många av landets vägtullar.

Föreningen är också tydlig med att omställningen inte får ske på bekostnad av mänskliga rättigheter. Mineralen kobolt som används i litiumbatterier måste komma från etiskt säkrade gruvor.

Föreningen arbetar nära med till exempel Amnesty International, för att se till att den kobolt (som oftast bryts i Kongo) ska vara så etiskt hållbar som möjlig. Där krävs en otrolig press på biltillverkare och deras leverantörer – något som till exempel Volkswagen har tagit till sig då man satt upp ett system för att kunna följa varenda del i bilen från råvara, till förädling och leverans.