Norge kan byta bonussystem på elbilar – föreslår svenska modellen

I Sverige är det många som väntar på besked om det blir ett pristak på vilka elbilar som är berättigade till elbilsbonusen på 70 000 kronor. Enligt ett förslag ska det gälla från 1 juli men ännu har det inte kommit något beslut från riksdagen.

I Norge har man använt sig av en annan metod för att uppmuntra bilköparna till att välja elbil. Här har elbilar varit helt momsfria, vilket har lett till att 80 procent av alla nya bilar är just en elbil. Samtidigt har bilar med förbränningsmotorer beskattats kraftigt.

Men nu kan regelverket komma att ändras. Norska regeringen föreslår från nästa år att ta bort momsbefrielsen på elbilar. Det rapporterar norska NRK som granskat norska regeringens budgetförslag.

Bonus istället

Istället vill man införa en elbilsbonus, ungefär så som vi har i Sverige. Även i Norge pratar man också om ett maxtak på inköpspriset. Förslaget säger att endast elbilar med ett inköpspris under 500 000 norska kronor (ca 515 000 svenska kronor) ska vara berättigade till bonusen.

I praktiken blir det ingen större skillnad på prissättningen för de elbilar som är berättigade till bonusen – då den ungefär motsvarar momsbefrielsen. Däremot blir elbilar som kostar mer än 500 000 kronor 25 procent dyrare.

Möter kritik

Norska elbilsföreningen ställer sig kraftigt emot förslaget, och menar att det kan äventyra Norges mest framgångsrika klimatsatsning.

– Regeringens förslag om moms på elbilar är hopplös, oförutsägbar och värdelös. Det äventyrar Norges mest framgångsrika klimatsatsning, säger föreningens generalsekreterare Christina Bu

Christina menar att nuvarande regler borde ligga kvar till 2025. Det är året då Norge planerar att förbjuda all försäljning av bilar med förbränningsmotorer.

– Igår var vi på god väg att nå Stortingets mål om enbart elbilar i nybilsförsäljningen år 2025. I dag föreslår regeringen omväg. Det hinner vi inte med i klimatpolitiken, säger Christina Bu.

Även miljöstiftelsen Zero har reagerat på det nya förslaget. Oron är att ändringar i reglerna ska skapa en osäkerheter på marknaden och leda bilköparna i fel riktning.

– Skattepolitiken för elbilar har fungerat otroligt bra och lett till rejäla utsläppsminskningar. Det är okej att börja införa skatter på elbilar, och det är naturligt att börja med moms, men att ersätta momsbefrielsen med en stödordning är fel väg att gå, säger Zero-ledaren Sigrun Gjerløw Aasland. 

– Nu när vi har målet om utsläppsfri personbilsförsäljning i sikte, låt oss inte snubbla på målsnöret, avslutar Sigrun Gjerløw Aasland.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.