Norge i stor satsning på tunga eldrivna lastbilar

Norge meddelar nu att man ska underlätta för transportbranschen att ställa om till eldrift. Den norska regeringen avsätter nu motsvarande 3,6 miljarder svenska kronor för ändamålet. Målet är att alla nya tunga lastbilar ska kunna vara helt utsläppsfria till 2030. Satsningen inkluderar fler rastplatser och platser för dygnsvila med laddmöjligheter.

– Det blir bättre för alla förare, med 24-timmarsvila på upplagda platser över natten och på raster. Dessutom kommer vi att tillhandahålla laddningsmöjligheter för tunga eldrivna fordon, berättar chefsingenjör Stein Brembu på Statens vegvesen.

Utbyggnaden ska gå fort och prioriteras längs riksvägarna som ingår i det europeiska huvudvägnätet TEN-T men också andra sträckor med särskilt tung trafik. De slutsatserna drar man i en rapport som transportmyndigheten tagit fram.

– Det är mycket som ska byggas på kort tid. Det behövs 30 nya dygnsvila utöver de 50 vi redan har. Dessutom behövs fler nya huvudrastplatser och uppgradering av befintliga huvudrastplatser, säger rådgivaren Jörn Simonsen på norska Vägverket.

– Laddningsanläggningar ska etableras i områden som är lämpliga för raster och vila, eftersom laddning tar tid. Vi rekommenderar minst 4 laddningsplatser vid 24-timmarsvilan med minst 100 kW effekt, fortsätter Jörn.

Transportbranschen har länge efterfrågat fler och bättre rastplatser för förare i Norge och under de senaste åren har också frågan om laddning kommit upp. Laddningen ska inrymmas inom de lagstadgade kör- och vilotiderna för att effektivisera verksamheten. Huvudregeln är 45 minuters rast halvvägs genom arbetsdagen och 24 timmars vila på minst 11 timmar innan nästa arbetsdag kan börja.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.