Så blev vi nordbor ledande på elbilar – piskor och morötter

Försäljningen av elbilar ökar snabbt i Europa, och leder omställningen gör våra nordiska grannar Norge, Danmark och Island med elbilsandelar på över 90, 66 respektive 42 procent under årets första kvartal.

Omställningen i de tre länderna sker med en imponerande takt. Även Finland ligger högt på listan med en andel 34 procent av nysäljet under kvartalet precis framför Sverige som nådde en andel på 33 procent.

Elbilar spelar en central roll i omställningen till fossilfria transporter men att de fem länderna har kommit så olika långt, trots sin närhet beror till stor del på politiska beslut. Norge är och har länge varit världsledande. Danmark sticker ut som marknadens raket. Två nationer som länge haft en restriktiv bilpolitik.

Norge – fortsatt världsledande

Norge är fortfarande det land i världen med störst andel elbilar och det märks i politiken. Elbilar är momsfria upp till 500 000 norska kronor och befriade från den viktbaserade fordonsskatten. De får dessutom skatteavdrag för låga utsläpp och betalar bara 70 procent av vägtullar.

Som tjänstebil ges 20 procent lägre förmånsvärde. Flera kommuner erbjuder också stöd till laddinfrastruktur och minst 6 procent av parkeringsytor i nybyggda fastigheter måste avsättas till elbilar.

Sverige – från klimatbonus till nedtrappning

Sverige har nyligen avskaffat den statliga klimatbonusen men vissa stöd återstår. Elbilar betalar precis som alla andra bilar en vägtrafikskatt på 360 kr/år men undkommer påslagen för koldioxidutsläpp vilket ger en lägre total fordonsskatt. Privatpersoner kan få en tillfällig skrotningspremie på 25 000 kr vid köp eller leasing av elbil.

För tjänstebilar reduceras förmånsvärdet med upp till 350 000 kr för elbilar och 140 000 kr för laddhybrider. Arbetsgivare får också tillfälligt erbjuda gratis elbiladdning till sina anställda utan någon förmånsbeskattning. På infrastruktursidan finns ROT-liknande avdrag på upp till 50 000 kr för hemmaladdning och stöd via Naturvårdsverkets ”Ladda bilen” stöttar utbyggnaden av laddinfrastruktur.

Danmark – stegvis övergång med tydliga incitament

Danmark har en hög registreringskatt (som kan vara på 150% av bilens inköpspris) på nya bilar i landet. Elbilar betalar 40 procent av registreringsskatten medan laddhybrider med låga utsläpp betalar 65 %. På elbilar ges dessutom ett stort skatteavdrag (upp till 165 500 danska kronor, 242 000 SEK) vid inköp. Ägandeskatter baseras på CO2-utsläpp där elbilar betalar den lägsta skatten.

Förmånsvärdet av ladduttag i hemmet för den egna tjänstebilen är skattefritt. Däremot finns inga direkta köpstöd eller infrastruktursubventioner i nuläget.

Finland – begränsade men stabila stöd

Finland erbjuder inga direkta inköpsbidrag men har skatteförmåner i flera led. Elbilar är befriade från registreringsskatt sedan 2021 och som tjänstebil får man en skattereduktion på 170 euro per månad (1 850 SEK). Laddningen på arbetsplatsen är skattefri. För publika laddstationer ges ett stöd på 30 procent för laddare över 11 kW och 35 procent över 22 kW.

Island – höga stöd vid köp

Island erbjuder ett av de högsta direkta stöden vid köp. Upp till 900 000 isländska kronor (67 000 SEK) för nya elbilar under 10 miljoner ISK (745 000 SEK). Även begagnade elbilar stöds med olika nivåer beroende på ålder.

Elbilar beskattas med fem  procent av tullvärdet vid import och betalar en fast vägskatt (ISK 20 000 per halvår, 1500 SEK). Några tydliga infrastruktursatsningar finns däremot inte specificerade.

Summering

Norge är fortsatt överlägset när det gäller både omfattning och konsekvensen i elbilspolitiken. Danmark och Finland erbjuder stabila men olika typer av stöd. Danmark arbetar mer via inköpsavdrag och Finland via skattemässiga förmåner.

Sverige har backat i politiken men behåller visst stöd för tjänstebilar och hemmaladdning. Island fokuserar starkt på köpincitament.

Trots att det varierar stort mellan de olika marknaderna så finns det en sak som förenar de fem länderna. Det är här som elbilen är mest framgångsrik och omställningen går som snabbast. Elbilarna trotsar långa avstånd och riktiga vintrar.

Under årets första kvartal knep Norge, Danmark och Island plats 1, 2 respektive 3 på topplistan i Europa. Finland knep plats fem och Sverige plats sju.

Nyregistrerade elbilar i Europa 1 2025

LandAntal registrerade elbilar Q1 2025Förändring mot Q1 2024Andel elbilar av alla nya
Norge28 623+47.0%90.6%
Danmark24 540+61.7%65.5%
Island956+128.7%42.3%
Finland5 637+18.3%33.8%
Sverige20 918+13.3%33.0%

Relaterad läsning: Jätteökningen för elbilar fortsätter i Europa – Q1 summerat.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.