AutoIndex och Vi Bilägare är tillbaka med sin årliga undersökning av vilka bilägare som är nöjdast med sina bilar. Undersökningen summerar intrycket från fyra kategorier: Bilen, verkstad, säljare och lojalitet hos ägare som rattar bilar av årsmodell 2021 till 2024.
Toppar listan gör Toyota med 883 poäng där medel ligger på 830. Men när det kommer till renodlade elbilsmärken så finns där bara två på listan (Tesla och Polestar) som nått tillräcklig höga marknadsandelar för att kunna kvalificera sig.
Det ska dock poängteras att många av de andra bilmärkena idag också säljer en stor mängd elbilar, men statistiken för just elbilsförarna finns inte specificerad.
Upp och ner
Polestar är en nykomling på listan som nu kvalificerar sig där för första gången. Företaget kniper direkt en total åttondeplats på listan, och hamnar därmed över genomsnittet. Märket tar två femteplatser i kategorierna ”Bilen” och ”Lojalitet”. Det som drar ner snittbetyget är ”Försäljning” och ”Verkstad”.

Tuffare är det däremot för Tesla. Elbilstillverkaren kom för första gången med på listan 2022 och knep då direkt en tredjeplats. Köregenskaper, låga driftskostnader och tekniska funktioner värderades högt då.
Idag fyra år senare ligger Tesla på plats 23, efter att ha varit det märket som tappat mest (-6,3%) sedan 2022. Enligt AutoIndex är det företagets VD Elon Musk som påverkat bilden av Tesla. Tesla har backat i samtliga fyra kategorier men det är främst i kategorin lojaliteten där det sviktar som mest. Där föll Tesla med -12,9% procent.
– Den emotionella lojaliteten till Tesla var unik, en sällsynt känsla för produkten som även finns hos Apple. Efter Elon Musks utspel är varumärket stukat, trovärdigheten ifrågasätts vilket gör att den emotionella lojaliteten minskar, säger Mikkel Korntved, vd på Loyalty Group som genomför undersökningen.
Vi Bilägares chefredaktör Niklas Carle utfärdar en varning:
– AutoIndex är inte bara ett gediget underlag för dig som står i begrepp att byta bil, utan också en väckarklocka för hela branschen. De tillverkare som ignorerar problemen riskerar att straffas under lång tid framöver, säger Niklas Carle.
Kommentera