Nissan och Mitsubishi lanserar liten elbil i Japan – ”Kei Car” för storstäderna

I Japan är ”Kei”-bilarna (lätta bilar) ett viktigt segment. De drar nytta av skattelättnader och lämpar sig väl i de större tätbefolkade städerna.

Förra hösten visade Nissan upp ett koncept på en sådan bil, Nissan Sakura. Exteriört inspirerat av Nissan Ariya och interiört en vågad och modern design. Nu har den lätta bilen haft premiär och med sig på banan har man också Mitsubishi som lanserar sin variant av modellen.

Nissan Sakura och Mitsubishi eK X erbjuder en räckvidd på upp till 180 kilometer från ett batteri på 20 kW. Båda modellerna har de senaste förarassistanssystemen som filhållning, autobroms och adaptiv farthållare men också självparkering vilket ska underlätta livet i storstaden.

Bilarna är fullt uppkopplade vilket gör det möjligt att styra de vanligaste funktionerna som laddning och klimatanläggning via en app.

Tre körlägen – Eco, Standard and Sport — ska leverera rätt prestanda vid olika körförhållanden. Bilarna är dessutom utrustade med enpedalskörning vilket ske ge en mjukare körning i den ojämna stadstrafiken. Det kompakta formatet ger en vändradie på 4,5 meter.

Motorn som driver bilarna sitter på bakaxeln och producerar en effekt på 47 kW. Topphastigheten är 130 km/h, men i Eco-läget begränsas den till 80 km/h.

Genom snabbladdning går det ladda batteriet till 80 procent på ungefär 40 minuter. Vid långsamladdning tar det ungefär 8 timmar att fylla batteriet. Batteriet ombord kan också fungera som en powerbank då bilarna är utrustade med V2L och V2H.

Både bilarna är helt och hållet avsedda för den japanska marknaden. Så det här är inget vi kommer att få se i Europa. Även om det är ett kul format som hade kunnat fungera även i våra storstäder. Bilarna är till och med vintertestade i snö. I Japan startar priserna på motsvarande 140 000 kronor efter subventioner.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.