Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Med 300 000 leverade elbilar under de senaste sju åren kände Nissan att det var läge att ta ett ansvar för uttjänta batterier. Nu öppnar Nissan en anläggning i Japan för att analysera, återanvända och återvinna batterier från sina sålda elbilar.

Japan är känt för sina stränga regler kring bilinspektioner. Reglerna gör att det ofta är billigare att skrota bilar som är mellan fem och sju år gamla än att behålla dem på vägarna. De första Nissan Leaf kom för sju år sedan.

Annons

Men fabriken ska inte bara skrota Nissan Leaf som sålts och körts i Japan utan man ska ta hand om sina elbilar från hela världen. Nissan har utvecklat ett system för att kunna ta redan på styrkan som finns kvar i varje batteri och enkelt kunna identifiera vilka delar som kan återanvändas och vilka som måste återvinnas.

Nissan kan också erbjuda batteribyte

Nissan i Japan har precis också startat ett utbytesprogram för batterierna i Nissan Leaf. Tanken är att ägarna ska kunna byta ut batterierna i sina bilar när de känner att de är ”slutkörda”. Priserna är satta från 50 000-65 000kr för ett nytt batteri, beroende lite på batteriets effekt. Man kan inte byta till en annan effekt än det batteri man ersätter.

Om man som köpare nöjer sig med ett renoverat batteri är kostnaden ungefär hälften. Först att kunna ta del av erbjudandet Japan, men förhoppningsvis kommer det i framtiden också bli möjligt att byta batteriet på bilarna utanför Japan.