Nissan har idag visat upp en prototypfabrik för utveckling av solid state-batterier. Batteritypen är nästa stora steg inom batteriutvecklingen för elbilar. De har en energitäthet som är ungefär dubbelt så hög mot konventionella litiumjonbatterier. Dessutom har de betydligt kortare laddningstid och är billigare att producera.
Nissans målsättningen är att lansera den nya batteritypen på marknaden till 2028. Då räknar Nissan med att kunna elektrifiera ett betydligt bredare segment av elbilar till betydligt mer konkurrenskraftiga priser.
I samband med att man introducerar batteriet i sina elbilar från 2028 räknar man med att batteriet kommer att kosta $75 per kWh. Kort efter det sjunker kostnaden ytterligare till $65 kWh och då blir kostnaden för en elbil samma som för en motsvarande bensindriven modell.
– Framöver kommer våra R&D och tillverkningsdivisioner att fortsätta arbeta tillsammans för att använda denna prototypfabrik för att påskynda den praktiska tillämpningen av sanna solid-state-batterier, säger Kunio Nakaguro, vVD på Nissan.
Planen framåt är att etablera en pilotproduktionslinje under 2024. Här ska material, design och tillverkningsprocesser sättas på prov inför serieproduktionen fyra år senare.
Kommentera