Kinesiska elbilstillverkaren Nio har siktet på den Europeiska marknaden. Förra året klev man in i Norge med den stora elsuven Nio ES8. Man har också öppnat sin första batteribytarstation i landet.
Planen framåt är att expandera till Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna under detta året. Gissningsvis kommer en av de första modellerna att bli Nio ES8 – och senare, dock först under 2023 kommer senaste lanseringen Nio ET5. Denna ses som en direkt utmanare till Tesla Model 3.
En ytterligare modell som lanserats före ET5 är den lite lyxigare ET7. Idag uppmärksammar Nio att man startar de första leveranserna av ET7 på hemmamarknaden i Kina.


Inledningsvis kommer Nio ET7 med ett utbytbart batteri på 100 kWh. Längre fram kommer möjligheten genom en av Nios batteribytarstationer att kunna nedgradera till ett batteri på 75 kWh eller uppgradera till ett större på 150 kWh.
Oavsett storlek på batteripaket kommer ET7 vara utrustad med dubbla motorer, fyrhjulsdrift och producera 644 hästkrafter. 0-100km/h ska bilen klara på 3,9 sekunder. Med det största batteriet ska räckvidden ligger på omkring 1000 kilometer.
Redan i höstas visade Nio upp ET7 på plats i Oslo. Däremot har man officiellt inte bekräftat om ET7 kommer till Norge eller de andra europeiska länderna som Nio avser att etablera sig i under året.
Kommentera