Nio presenterar ET9 – märkets lyxigaste bilmodell någonsin

Kinesiska elbilstillverkaren Nio har idag presenterat sin nya flaggskeppsmodell Nio ET9. Modellen är utvecklad med fokus på företagskunder och ska erbjuda ett bekvämt, säkert och softistikerat alternativ till de mest kräsna kunderna.

Nio ET9 är en stor bil som mäter hela 5325 mm på längden, är 2016 mm bred, 1620 mm hög och har en hjulbas på 3250 mm. Den är fyrhjulsdriven med motor på 340 kW bak och en på 180 kW fram med en totaleffekt på 520 kW. Batteriet är på 120 kWh men Nio anger inte någon räckvidd för tillfället.

Även om Nios paradgren är batteribyte vid företagets Power Swap-stationer så har man med ET9 också satsat på snabb laddning. Det genom en 900-voltsarkitektur som ska erbjuda snabbladdning med effekter på upp till 600 kW. På fem minuter ska det vara möjligt att ladda på med 255 kilometer.

Nio ET9 får bland annat steer-by-wire-teknik, bakhjulsstyrning och full aktiv fjädring. Det för att klara av alla tänkbara komplexa vägförhållanden och leverera en körupplevelse som under alla omständigheter ska likna en resa på en plan yta.

ET9 är fyrsitsig vilket innebär ett lyxigt baksäte med gott om utrymme och möjligheter att breda ut sig ordentligt. Som i en äkta direktörssvit.

Nio ET9 erbjuds i första hand på den kinesiska marknaden, och de första leveranserna är planerade till första kvartalet av 2025. I Kina har ET9 fått ett startpris på motsvarande 1,12 miljoner svenska kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.