Den kinesiska elbilstillverkaren Nio expanderar har redan etablerat sig i Europe när man klev in på den norska marknaden förra året. Planen framåt är också att komma till Sverige, Danmark, Nederländerna och Tyskland senare i år.
Nio sticker ut i branschen genom att som komplement till laddning med sladd också erbjuda snabba batteribyten i speciellt utformande batteribytarstationer. Här kan Nio-föraren på ett par minuter byta ut ett urladdat batteri mot ett fulladdat sådant.
Nios Europachef Hui Zhang berättar nu för Financial Times att man också för dialog med andra biltillverkare om att ta del av tekniken och Nios batteribytarstationer. Hui Zhang vill däremot inte berätta vilka tillverkare man för dialoger med.

För att andra tillverkare ska kunna nyttja stationerna måste de bygga sina elbilar baserade på Nios plattform och följa samma standarder i utformning av batterierna, förtydligar Zhang.
Nio har idag 800 stationer, de flesta i Kina. I Norge öppnade man nyligen den första stationen och har planer för ytterligare 18 stycken under det kommande året.
I takt med att Nio utökar på fler marknader räknar man med att ha 5 000 stationer till mitten av det här årtiondet. Tusen av dessa kommer fördelas mellan Europa och USA.
– Vi vill vara en väletablerad aktör i premiumsegmentet i Europa till 2025, säger Hui Zhang till FT.
Kommentera