New York Times: ”I år kommer elbilens ostoppbara genombrott”

New York Times motorjournalister Jack Ewing och Neal E. Boudette skriver i en krönika att elbilens genombrott är här. Samtidigt varnar man biltillverkare och underleverantörer som inte är med på omställningen att de snart kan räkna sina dagar på en hand.

Elbilen har fått en extra skjuts genom tre kriser som sammanföll: pandemin, komponentbrist och klimatet. Övergången till elbilar kommer bli ostoppbar och i USA kommer årets premiärer av eldrivna pickuper ge den avgörande knuffen på den amerikanska marknaden.

– Deras ankomst representerar den största omvälvningen i bilindustrin sedan Henry Ford introducerade Model T 1908, skriver krönikörerna.

2019 var 2,5 procent av alla nya bilar en elbil globalt. 2021 var den siffran 9 procent. Krönikörerna menar att den snabba tillväxten skulle kunna göra 2022 till året då de batteridrivna bilarnas framfart blev ostoppbar. Det skulle utplåna alla tvivel om att förbränningsmotorn snart inte är föråldrad.

Övergången kommer både stänga dörrar och öppna nya dörrar. Underleverantörer till förbränningsmotorer behöver ställa om. Elbilarna behöver andra komponenter. Marknaden för publik och privat laddinfrastruktur måste och kommer växa.

Mer än Tesla

Tesla kan vara en av de som kommer går segrande ur omställningen, skriver krönikörerna. Men inte ensamma. Idag är företaget fortfarande litet men det är det snabbast växande i branschen. Tesla expanderar med fabriker i flera regioner och ökar produktionen.

– I den hastigheten kommer Tesla vara större än GM inom fem år, säger John Casesa, fordonsanalytiker vid Guggenheim Partners i ett citat.

Teslas elbilar lockar främst köpare i kuststäderna och villaförorterna. Det växande utbudet av eldrivna pickuper och SUV:ar kommer att locka de som inte är intresserade av Teslas minimalistiska design. Eddie Berry, som levererar reservdelar, har lagt en beställning på en Ford F-150 Lightning:

– Det finns så mycket med den här pickupen som kommer att hjälpa mig. Den låsbara frunken, där en motor normalt sitter, kommer att ge mig ett säkert utrymme att förvara reservdelar. Jag kommer inte spendera 80 dollar på bränsle varje dag.

Att F-150 Lightning kan driva elektriska apparater kommer dessutom att revolutionera hans tittande på amerikanska fotboll:

– Jag kommer att kunna ställa min storbilds-TV på flaket. Jag kan driva den elektriska grillen. Jag är superexalterad. Jag kommer att vara killen som alla pratar om, avslutar Berry.

De flesta analytikerna påstod att elbilen inte skulle få sitt genombrott innan den blev billigare än bilen med förbränningsmotor. En milstolpe som är några år bort. Det visade sig vara fel. När ordet spred sig om att elbilar var lätta att underhålla, billigare att ladda och framförallt roligare att köra så flockades köparna alltmer till elbilen.

Krönikan finns at läsa i sin helhet här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.