New York är kända för sina ikoniskt gula taxibilar. Under det senaste decenniet har staden arbetat för att minska utsläppen hos stadens taxibilar. Idag är de flesta taxibilarna i trafik laddhybrider.
Nu fortsätter elektrifieringen, och tidigare i år blev Tesla Model 3 godkänd att gå som taxi i staden. I dagarna rullade den första gula Tesla Model 3 ut i allmänhetens tjänst ut på storstadens vägar.
Taxichaufförer arbetar i tolvtimmarsskift och bilens räckvidd är tillräcklig för att att klara av skiftets alla körningar, berättar taxibolagets ägare Adriel Gonzalez till Business Insider. De flesta förarna har välkomnat elbilen. Han medger dock att det finns en inlärningsperiod hos andra. En förare upplevde sådan räckviddsångest att han avslutade sitt skift på förtid med 80 procent kvar i batteriet.
På sikt ser Gonzalez att den större modellen Tesla Model Y skulle vara den perfekta taxibilen för New York. Sedan tidigare är elbilarna Nissan Leaf och Nissan NV200 godkända elbilar i New York. I taxiflottan idag finns ett hundratal sådana i trafik.
The first Tesla taxi in NYC just hit the streets as the city’s only electric yellow cab. The plan is for hundreds more to join it. 🚕🔋🗽 https://t.co/hFvKPB1OHS $TSLA #Tesla #EV #TeslaTaxi pic.twitter.com/VRTSbQReht
— Tesla New York (@TeslaNY) November 10, 2020
Första el-taxin kom redan 1897
New Yorks första motordrivna taxibolag startade 1897 i form av 12 stycken eldrivna Hansom-vagnar. Dessa ersattes senare med taxielbilen Electrobat. Under de kommande tio år blev de elektrifierade transporterna det dominerande inslaget i taxitrafiken. 1907 hade man omkring 1 000 eldrivna taxibilar i staden.
Allt kollapsade i samband med en brand som förstörde 300 taxibilar och till följd av finanskrisen som kom samma år överlevde företaget inte olyckan. Den hästdrivna taxin fick återigen sin revansch under de kommande åren. Under 1920-talet introducerade GM och Ford taxibilar med förbränningsmotor i staden.
Kommentera