Ionity har idag 4500 snabbladdare fördelade över 696 stationer i Europa. Man har täckt in en stor del av långdistansrutterna och framåt är det nu dags att börja titta på nästa fas för laddningsoperatören. Det avslöjar Ionitys VD Jeroen van Tilburg.
– Jag är ganska säker på att det kommer bli lika smidigt som att tanka bilen. Hela branschen är övertygad om att vi kan få ner detta till under 10 minuter, inleder Tilburg och fortsätter:
– 350 kW är den maximala hastigheten som vi för närvarande erbjuder inom Ionity-nätverket, och de flesta elbilarna kan inte ta emot mer än det. Vi utvecklar nya teknologier tillsammans med våra hårdvarupartners för att börja höja detta till 600 kW, fortsätter Tilburg.
Tilburg poängterar dock att redan idag är laddningshastigheten oftast tillräcklig för de flesta behoven. På en modern elbil som laddar hos Ionity hinner man knappt hämta en kaffe innan det är dags att rulla vidare igen.
Framåt kommer Ionity att utöka sitt nätverk. Tilburg berättar att man under de senaste sju åren haft ett fokus på att etablera Ionity utmed trafikerade långdistansrutter. Nu är det dags att ge sig in i nästa fas, och ett nytt segment:
– Långdistansresor utgör bara cirka 10 procent av kundernas behov. Nu kan snabbladdning spela en roll även i andra segment, som stadsmiljöer, offentliga parkeringar och destinationer. Det kan ge elbilsförare ökad trygghet genom att göra laddning av elbilar mer lättillgänglig och vanlig, säger Tilburg om strategin framåt.
Kommentera