Nästa generation Tesla kommer sänka produktionskostnaden med 50%

Tesla arbetar på en ”nästa generation elbil”. Det bekräftade Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen inatt under Tesla Investor Day. Genom teknisk produktion och innovation kommer man att sänka produktionskostnaden med 50 procent.

Tesla gav ingen indikation på när den nya modellen kommer visas upp för omvärlden, eller vad den kommer att kosta. Klart är dock att Tesla planerar för en ny fabrik i Mexiko som ska bygga den nya modellen. Så först måste den fabriken stå klar.

Några konkreta exempel på teknisk innovationer som nämndes var att Tesla kommer introducera billigare elmotorer genom att bland annat tillverka dem helt utan sällsynta jordartsmetaller.

Man kommer också att frångå det klassiska 12-voltssystemet, och istället använda ett 48-voltssystem. Det kommer minska komplexiteten på kabeldragningar och elektroniken i allmänhet, vilket ger lägre vikter och bättre effektivitet.

Ny tillverkningsmetod

Den största förändringen är hur Tesla kommer bygga elbilen. Man kommer utmana hur man traditionellt bygger en bil från grunden. Det traditionella spåret sedan 100 år tillbaka är att man sätter samman en kaross från massor av mindre delar.

Därefter sätter man dit alla delar, som drivlina, interiör, elektronik och andra komponenter längs en löpande lina där karossen långsamt flyttas fram mellan varje station.

Det är inte effektivt menar Tesla då det orsakar mycket ställtider och begränsar hur många som kan arbeta med fordonet samtidigt. Tesla utvecklar därför nästa generation elbil med produktionen i åtanke.

Tesla ska istället bygga elbilar i mindre sektioner, där flera montörer och robotar kan komma åt och arbeta med olika enskilda delar av samma bil parallellt på olika stationer.

När de olika delarna sedan är klara har man ett begränsat antal helt färdiga byggklossar som man sedan kan montera ihop till den färdiga bilen. En viktig del av detta är att batteripaketet är en del av konstruktionen.

– Med nästa generationens fordon kommer vi får fler att göra fler saker med bilarna samtidigt. Vi får mer arbete gjort, mindre ställtider och bättre effektivitet, betonar Franz von Holzhausen.

I tweeten nedan kan du se den traditionella processen, och under den kan du se den nya processen.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.