Nästa elbil från Polestar: Hållbarhet, digital teknik och design

Till sommaren är det premiär för elbilen Polestar 2. Var Polestar är påväg därefter är av yttersta hemlighet, till snudd på konceptet Polestar Precept som vi fått en liten titt på. Nu väjer man att berätta lite mer. Företagets Vd Thomas Ingenlath får ofta frågan om hur Polestar kommer se ut i framtiden. Han svarar att Precept visar framtiden:

– Precept visar vart vi är på väg – vår designriktning, våra ambitioner om hållbarhet och den integrerade digitala användarupplevelsen som vi kommer att ta med till framtida bilar. Precept visar vår framtid, inte som en dröm eller något ur en sci-fi-film. Det är vår kommande verklighet, kommenterar Thomas.

Konceptet Precept ska visa upp tre viktiga områden för Polestar: hållbarhet, digital teknik och design. Genom en lång lista får vi nu en fördjupning av dess tre fokusområden. Håll till godo, det blir långläsning:

Hållbarhet i fokus för Polestar Precept

  • Precepts interiör visar hur högteknologiska, hållbara material kan användas tillsammans för att kunna skapa ett nytt lyxigt designspråk
  • Veganskt interiör med en stor andel av återvunnet material som är nästa steg i utvecklingen som startade med de veganska lösningar som finns i Polestar 2
  • Polestar arbetar tillsammans med Bcomp för att integrera linbaserad naturlig komposit och som används för att ersätta många av de plaster som idag används i bilar
  • Det linbaserade kompositmaterialet ger avsevärda förbättringar över konventionella material, med 50 % besparing i vikt och upp till 80 % reduktion av plastavfall
  • Den unika powerRibs™- teknologin från Bcomp är inspirerad av uppbyggnaden hos löv och ger både styvhet och låg vikt
  • Bcomps ampliTex™ – kompositmaterial har förstärkts av powerRibs™ för att skapa starka och styva detaljer som minskar vibrationerna med upp till 250% och prestera bättre vid en krock än nuvarande material
  • Sätesklädseln är 3D-stickad av en enda tråd gjord av 100% återvunna PET-flaskor – skapad i exakt storlek utan svinn eller spill
  • Återvunna plastflaskor gör att det är 100% återvunnen textil även i taket interiört
  • ECONYL®-mattorna är vävda från Nylon 6, återvunna från insamlade fisknät
  • Spill och återvunnen kork från vinindustrin har omvandlats till korkbaserad vinyl för sittstöd och nackstöd

Digital teknologi i Polestar Precept

  • En utveckling av det Android-baserade infotainment-systemet som finns i Polestar 2
  • Ett digitalt gränssnitt som identifierar föraren genom Polestar Digital Key, när man närmar sig bilen, och laddar automatisk upp de personliga inställningarna på den 15-tums stora skärmen
  • En utveckling av Google Assistant med en mer avancerad taligenkänning, med fler språk och dialekter för en ännu personligare upplevelse
  • Video streaming-tjänster är tillgängliga när du parkerar eller laddar
  • Smarta sensorer justerar det som visas på skärmen beroende på var användarens hand är placerad – displayens ljusstyrka och skärminnehållet justeras efter rörelser och omfattningen av informationen anpassas efter vad användaren gör
  • En 9-tums horisontell förardisplay inkluderar den viktigaste informationen för föraren och är kopplad till bilens ögon-trackning
  • Ögontrackningen följer förarens blick och justerar informationen – mindre och mer detaljerad när föraren är fokuserad på skärmen och relevant, större, ljusare information när blicken är fokuserad på vägen
  • Google Maps och ADAS (Advanced Driver Assistance System) är nu integrerat till ett system, för att ännu säkrare kunna beräkna och mer exakt förutsäga trafikförhållanden och visas nu tillsammans i en kombinerad grafik i förardisplayen

Design Polestar Precept

  • Visar på en tydlig riktning för Polestar designspråk som kännetecknas av återhållsam men ändå kraftfull design med aerodynamisk effektivitet
  • Polestars design utvecklas och inkluderar nu hållbarhet och teknik som inspirationskällor istället för att titta tillbaka på historiska bilreferenser
  • Precept är ett bevis på hur avantgardisk design och perfekta proportioner kan skapa en ny estetik för den moderna elektriska bilen
  • Den främre vingen som är integrerad i motorhuven, förbättrar luftflödet genom att minska turbulensen över resten av karossen – viktigt för att öka den elektriska räckvidden
  • Luftkanaler bakom framhjulen gör att luft kan flöda ut från hjulhusen och bidrar till ett tightare flöde runt bilens sidor
  • Luftkanaler framför och bakom bakhjulen kyler dels bromsarna men optimerar även lufttrycket i hjulhusen
  • Smidda 22-tumshjul för bästa prestanda och aerodynamik
  • Torshammarestrålkastare med en mer horisontell utformning som ger en distinktare Polestardesign
  • Belysningens välkomst- och avskedsljussekvenser är inspirerade av ljusfenomen i rymden och börjar med en skur av ljus i mitten som sedan strålar utåt
  • Från att ge luft till att se: SmartZone ersätter det traditionella grillen med luftintag, med enheter som krävs för Pilot Assist att kunna se. Radar för lång och mellanavstånd, ultraljudssensorer och en högupplöst vidvinkelkamera – en naturlig placering för denna teknik i den digitala tidsåldern
  • Ytterligare SmartZones på båda sidorna av bilen innehåller fler sensorer för körhjälp
  • Takmonterad LIDAR-pod för bästa möjliga avläsning för framtida avancerade körhjälpslösningar
  • En balanserad kombination mellan högblanka och matta ytor – i samma färg eller i olika material och med en tydlig frånvaro av krom
  • Sensor- och belysningsteknik, liksom högteknologiska material, som lyfts fram genom noggrann avvägd design, ger en ny definition av premium som rör sig bort från stereotypiska material som krom, läder och trä
  • Designen är minimalistisk i Polestar-anda – tekniskt beskrivande och exakt i uttryck
  • LED-ljus på C-stolparna indikerar laddningsstatus
  • Främre- sido- och bakre spoiler är tillverkat i det naturliga Bcomp kompositmaterial som även återfinns i panelerna interiört
  • De integrerade handtagen och glaspartier i flush-design tar bort all onödig luftturbulens
  • Bred öppning av dörrarna för enkel åtkomst; bakdörrar är hängda i bakkant
  • Långt axelavstånd ger möjlighet till stor batterikapacitet och mycket inneutrymme trots låg taklinje – batterierna är placerade under golvet för att ge baksätespassagerarna gott om utrymme även för fötterna, precis som i Polestar 2
  • Bakre benutrymmet har prioriterats och ger tillsammans med rymligt utrymme för huvud och panoramatak en lyxig känsla
  • En diamantslipad kristall innehåller en holografisk projektion av Polestar-loggan, och syns mellan baksätets nackstöd, en symbol för varumärkets roll som ledstjärna och kristallen inkluderar information på den exakta astronomiska positionen av Polstjärnan
  • Den bakre belysningssignaturen har exakt och geometrisk utformning med en mjuk formgivning
  • Frånvaro av bakruta gör det möjligt att flytta den bakre balken och få ett större sammanhängande glastak som dels ger bättre huvudutrymme men även en större och djupare öppning med takmonterat gångjärn
  • Bakre kamera och sidokameror ger information till de inre digitala speglarna
  • Bakljus i fullbredd-design med vertikala luftblad fullbordar den aerodynamiska utformningen
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.