Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Med elbilar slipper man en brummande fossilmotor. Det kan vara skönt att glida fram ljudlöst, men det har också en baksida. Fotgängare och andra skyddade trafikanter hör inte bilens framfart i låga hastigheter. Bland annat har många länders förbund för synskadade uttryckt sin oro.

Sedan ett tag tillbaka har EU lyssnat, och från och med 1 juli 2019 måste alla nya elbilar ge ifrån sig ett svagt ljud vid låga hastigheter. Ljudet ska också vara av den karaktär att det ska gå att uppfatta om bilen accelererar eller bromsar.

Annons

Vid högre hastigheter är den tysta elmotorn inte ett problem, då andra buller, som till exempel däckljud tar vid. Exempel på elbilar som redan idag har varningsljud är till exempel Renualt Zoe och Nissan Leaf, där man dessutom kan välja mellan olika ljud. För båda bilarna går de dock att stänga av, något som inte kommer bli möjligt i framtiden.

I en norsk undersökning som YouGov gjort för Hyundai Norge svarade 37 procent att de någon gång känt sig överrumplade av en elbil de inte hört. Fyra av tio tror att helt tysta elbilarna är farliga i trafiken, det skriver norska Sarpsborg Arbeiderblad.