NAF/Motor: 27 nya elbilar testade i norska vintertestet 2023

Varje vinter testar norska motorförbundet NAF och Motor.no årets nya elbilar i omfattande räckviddstester under vinterförhållanden. I år har 27 elbilar fått genomgå testerna.

I årets upplaga av räckviddstesterna blev det nytt rekord. Det var Tesla Model S som kom 530 kilometer på en laddning, endast med en avvikelse på 16,4% från WLTP. Därmed slog Tesla sitt egna rekord med Tesla Model 3 som förra året kom 521 kilometer på en laddning.

Under testet körde man helt enkelt bilarna tills dess att batterierna tog slut. Samtliga bilar startade med ett fullt laddat batteri. Temperaturerna låg mellan minus fem och minus tio grader, med några inofficiella rapporter om minus 19 grader på de högsta höjderna.

NAF/Motor kör samma sträcka två gånger per år, sommar och vinter. En slinga genom Oslo, upp Rv4 till Gjøvik, därifrån E6 upp till Hjerkinn, sedan österut och runt Rondane över Venabygdsfjellet, ner till Ringebu och uppför E6 igen. Bilarna körs inom hastighetsbegränsningen.

Resultet

Hur de testade elbilarna presterade går att se i tabellen nedanför:

ModellWLTP-räckviddRäckvidd testAvvikelse
Tesla Model S Standard634 km530 km−16,40%
Mercedes EQE 300614 km409 km−33,39%
BMW i7 xDrive60595 km424 km−28,74%
NIO ET7580 km434 km−25,17%
BMW i4 eDrive40565 km434 km−23,19%
Tesla Model X Plaid543 km444 km−18,23%
Nissan Ariya 2WD533 km400 km−24,95%
Volkswagen ID.5 Pro526 km378 km−28,14%
Byd Han521 km406 km−22,07%
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWh515 km389 km−24,47%
Skoda Enyaq Coupe RS510 km338 km−33,73%
Toyota BZ4X 2WD503 km323 km−35,79%
Voyah Free501 km391 km−21,96%
Hongqi E-HS9465 km303 km−34,84%
Kia Niro EV460 km343 km−25,43%
Tesla Model Y 2WD455 km337 km−25,93%
Hyundai Ioniq 5 4WD454 km345 km−24,01%
Mercedes EQB 250452 km334 km−26,11%
MG ZS LR440 km352 km−20,00%
JAC e-JS4433 km323 km−25,40%
BMW iX1428 km337 km−21,26%
Renault Megane428 km318 km−25,70%
MG 4425 km338 km−20,47%
Kia EV6 GT424 km349 km−17,69%
BYD Atto 3420 km311 km−25,95%
Volkswagen ID Buzz408 km310 km−24,02%
MG 5380 km313 km−17,63%
MG Marvel R370 km308 km−16,76%
Maxus Euniq6354 km317 km−10,45%

Det är också värt att notera att Maxus Euniq6 imponerande i testerna, med den lägsta avvikelsen från WLTP på 10,45%. Störst avvikelse från WLTP stod Toyota BZ4X med hela 35,79%.

Testet i sin helhet finns att läsa här.

Bonusklipp: Här är videon från den strandade vinnarbilen, Tesla Model S:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.