NAF/Motor: 20 elbilar i stort test vid snabbladdaren

Marknadens nya elbilar laddar allt snabbare. Nu har norska branschorganisationen NAF tillsammans med Motor.no kopplat upp några av de nyaste elbilarna till snabbladdarna för att se hur snabbt de laddar.

Många av bilarna klarade intervallet 10 till 80 procent på under en halvtimme. Modellerna som laddade snabbast var de kinesiska, följt av sydkoreanska Kia EV9. De laddade upp till 80 procent på under 25 minuter.

Laddningstestet gjordes vid en Ionity-station i Dal i Norge, med temperaturer på mellan en och tre grader. Inför testet hade bilarnas körts i minst två timmar och hade en batterinivå på lägre än 10 procent.

– Nu börjar laddstoppen bli imponerande korta. Med de bilar som fyller batteriet snabbast hinner man knappt gå på toaletten innan man kan åka vidare, berättar Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.

Nykomlingar imponerar

Laddade absolut snabbast gjorde Xpeng G9 som laddade upp till 80 procent på 19 minuter. I snitt låg laddeffekten på 219 kW, med en topp på 291 kW. Nya Lotus Eletre S imponerande också med upp till 80 procent på 19 minuter med en effekt på mer än 300 kW. Eletre var den enda modellen som laddade med mer 300 kW i testet med en snitteffekt på 221 kW.

Nios elbilar EL6 och ET5 Touring imponerade också i testerna. Det med en laddningstid på 22 respektive 26 minuter upp till 80 procent. Båda modellerna laddade betydligt snabbare än vad Nio lovar.

Sydkoreanska Kia EV9 laddade upp till 80 procent på 24 minuter som hade en särskilt imponerande hastighet upp till 70 procent. Från Europa imponerande Volkswagen ID.7 och Mercedes EQE SUV. Modellerna laddade snabbare än utlovat.

– Toppeffekten är inte den mest intressanta. Det är viktigare att bilen du funderar på att köpa laddar genomgående bra. Både Xpeng G9 och Lotus Eletre gör detta, tillsammans med flera av de andra i testet. Detta visar att stora saker har hänt med laddning bara under det senaste året. Fler bilar med stora batteripaket fylls nu snabbt på laddstationen, avslutar Nils Sødal.

Så gick det för bilarna

Tabellen nedanför visar resultatet av testerna:

Resultatet för två bilar har inte redovisats. HiPhi Z kräver en adapter för att laddas och visade sig vara svår att ladda. Gällande Model 3 så misstänkte NAF att det var något fel på bilen som inte laddades som den skulle. Man har därför låtit Tesla undersöka den.

Läs mer om testet hos NAF (på norska) här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.