MSB släcker en elbilsbrand på 10 minuter – brandman tonar ner faran med brand i elbil

MSB har under våren genomfört flera tester för att samla in mer kunskap om att släcka bränder i elbilar. Syftet med testerna var att hitta effektiva metoder för att snabbt och säkert släcka bränder i en elbil, och avbryta den termiska rusningen som kan uppstå när cellerna i ett batteripaket fattar eld.

En särskilt effektiv metod visade sig vara att fylla batteripaketet med vatten. Något som går att göra på flera olika sätt. En av de mer effektiva metoderna var att använda en så kallad skärsläckare. Skärsläckaren skär först igenom materialet, t.ex. karossen och batteripaketets hölje med hjälp av abrasiv och vatten. När man kommit igenom höljet låter man sedan vatten flöde genom lansen in i batteripaketet.

Så släckte MSB en hel bil

Under ett av testerna antände MSB en hel elbil på ett sådant sätt att man också kunde starta en termisk rusning i batteriet. Ett poppande ljud gav en tydlig signal på att den termiska rusningen hade startat. Efter det väntade man 15 minuter för att efterlikna räddningstjänstens utryckningstid.

Släckning med skärsläckare i ett batteripaket.

Först valde man att ta kontroll över lågorna ur kupén, något som kunde göras med en vattendimma från skärsläckaren. När det var möjligt öppnade man sedan bakdörren och använde en värmekamera för att leta efter varma punkter i batteripaketet. Att angripa en varm punkt är särskilt viktig, på så vis riskerar man att inte antända en battericell som inte brinner.

Med skärsläckaren arbetade man sig sedan igenom kardantunneln, för att komma in i batteripaketets hölje. När man tagit sig igenom kunde skärsläckaren påbörja inpumpningen av vatten i batteripaketet. Medan det pågick kunde sedan släckningsarbetarna fokusera på att släcka kupébranden med mer traditionella metoder.

Testet avslutades när värmekameran visade en stabil temperatur på under 50 °C. Efter att släckningsarbetet var klart övervakade man elbilen under 15 minuter för att säkerställa att den termiska rusningen upphört.

I ett nästa steg, för att simulera borttransportering lyfte man fordonet en halvmeter ett par gånger med hjälp av en gaffeltruck och släppte det mot marken för att se om det gick att provocera fram en reaktion som kunde leda till återantändning.

Den totala släckinsatsen från det första vattnet på elden till vattenstopp tog 10 minuter. Skärsläckaren användes aktivt i ungefär fem minuter och pumpade sedan vatten under cirka fyra minuter. Den totala vattenförbrukningen beräknades till 750 liter.

Tonar ner faran med bränder

MSB tonar ner riskerna med elbilsbränder i ytterligare en rapport. Det skriver bland annat SVT Nyheter. I Umeå arbetar räddningstjänsten på samma sätt vid släckning av elbilar som med konventionella bensin- eller dieselbilar.

– Vi kommer att angripa den som en vanlig konventionell bilbrand. Egentligen är det ingen större skillnad för oss. Vi jobbar som vanligt och släcker med vatten och brandfilt som vi börjat använda, säger Jörgen Forslund, brandinspektör i Umeå.

I framtiden kommer man också öva på många av de metoder som tagits fram specifikt för elbilsbränder. Exempelvis släckning med skärsläckaren.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.