Idag har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) presenterat sin rapport om säker laddning av elfordon. Rapporten är framtagen MSB, Boverket och Elsäkerhetsverket på uppdrag av regeringen.
Den ska ge vägledning om säker laddning, installationer och användning av eldrivna fordon. Vägledningen riktar sig till både privatpersoner och verksamhetsutövare.
– Syftet med regeringsuppdraget är att samla och tydliggöra information om risker med laddbara fordon och vilka regler som gäller enligt olika lagstiftningar, säger Andreas Forsberg, handläggare på MSB.
Kategorin elfordon inkluderar inte bara elbilar. Här finns också eldrivna cyklar, hooverboards och kickbikes, men också eldrivna bussar och lastbilar.
Kortfattat säger rapporten av man inte ska använda skadade batterier, sladdar eller laddare eftersom de medför en ökad brandrisk. Det är också viktigt med fungerande brandskydd i hemmet, som till exempel brandvarnare, pulversläckare och brandfilt.
– Vid laddning av mindre elfordon i bostaden rekommenderar vi att det sker under uppsikt och på en plats där utrymningsvägen inte snabbt riskerar att blockeras, säger Andreas Forsberg.
Undvik vanligt eluttag till elbilen
Myndigheterna rekommenderar att man använder en korrekt installerad laddbox om man laddar större elfordon så som elbilar. Man avråder från att ladda den direkt i ett vanligt vägguttag, eftersom de flesta elanläggningar inte är anpassade för en sådan hög och långvarig belastning.
– En rätt installerad laddbox är betydligt säkrare vid laddning av större elfordon som elbilar. Att ladda i vanliga eluttag kan öka risken för överhettning och brand, säger Andreas Forsberg.
Rapporten i sin helhet finns att läsa här (pdf). Den inkluderar råd både till privatpersoner och företag, och berör både laddning hemma men också säker utformning av exempelvis publik laddningsinfrastruktur.
– Det här är ett första steg för att förebygga riskerna kopplade till laddbara fordon. Vi kommer att följa utvecklingen och se över behovet av att komplettera informationen, summerar Andreas Forsberg.
Kommentera