Varför ger bilbranschen bort elbilar? Den frågar ställer sig motorjournalisten Alrik Söderlind från Alriks elbilar. Han har uppmärksammat hur Volvo nu erbjuder Volvo EX30 med privatleasing till priset av vad det kostar att köpa en halv EX30.
Med en privatleasing på 3695 kronor för EX30 får man extremt billiga elbil, och en månadskostnad som ligger långt under vad det skulle kosta att köpa Volvo EX30 privat.
Men det finns så klart fällor. Alrik varnar exempelvis för däckfällan. Han lyfter också fram flera exempel på billig privatleasing. Utöver Volvo EX30 nämner han också Renault 5 som är ännu billigare att privatleasa än EX30. Och fler billigare elbilar lär vi se framöver.

Bland annat gissar han att Hyundai Inster som idag är en av Sveriges billigaste elbilar att köpa kontant snart kan gå ner kraftigt i pris.
– Men vi kommer att se enormt mycket längre prisbilder på elbilar längre fram. Priserna har helt enkelt inte linjerat med vad kunderna är beredda att betala, säger Alrik.
Speciellt märkbart är det på små elbilar. Dessa är det bara privatpersoner som köper och de är inte beredd att betala hur mycket som helst. Annat är det med större bilar som ofta köps av företag, de är inte lika priskänsliga.
Kolla in Alriks resonemang i videon nedanför:
Kommentera