Branschorganisationen Mobility Sweden skruvade i mars ner prognosen på hur många nya bilar vi kommer få på våra vägar i år. Från 290 000 till 265 000 personbilar. Idag uppdaterar organisationen prognosen igen, och tror på en lägre andel elbilar bland alla nya bilar.
Förväntningen är att vi i år kommer få 93 000 nya elbilar, jämfört med årets första prognos på 106 000 elbilar. Därmed minskar andelen elbilar från 40 till 35 procent. Som skäl anger man konjunkturläget, hushållens minskade köpkraft och slopandet av klimatbonusen.
– Våra medlemmar har hittills i år levererat ut många elbilar som köptes under 2022. Nu syns en kraftig inbromsning i ordertakten, framförallt till privatkunder vilket kommer att påverka registreringarna under andra halvåret 2023. För att få fart på elektrifieringen och för att nå klimatmålen krävs att vi får till nya styrmedel på privatmarknaden för elbilar, säger Sofia Linder, Chefsekonom på Mobility Sweden.
Det var tidigare privatpersoner som drev försäljningen av elbilar. Mer än hälften av alla sålda elbilar köptes av privatpersoner från halvårskiftet 2021, där privatleasing var en stor del. Sedan bonusen försvann har privatmarknaden stannat av.
– Privatmarknaden har på grund av konjunkturläget och avskaffandet av klimatbonusen blivit iskall. Samtidigt vet vi att vi på grund av de långa leveranstiderna inte kommer se effekterna förrän efter sommaren men redan nu är prognosen att betydligt färre elbilar kommer att säljas i år än vad vi förutsåg i början av året, avslutar Sofia Linder.
Under 2022 fick Sverige 98 975 nya elbilar, som stod för 31,1 procent av alla nyregistreringarna. Det året registrerades det totalt 218 313 personbilar i Sverige.
Hittills i år (till och med 19 juni) har det registrerats 140 815 nya personbilar i Sverige. Av dessa är 48 655 elbilar, motsvarande en andel på 34,5 procent. Den vanligaste nya bilmodellen i Sverige hittills i år är Tesla Model Y med 7128 enheter.
Kommentera