När svensken tillfrågas i en undersökning om den lägsta acceptabla räckvidden man behöver ha på sin elbil svarar en större andel att lägst 50 mil är tillräckligt. Det visar en undersökning genomförd av Kantor Sifo på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil.
I undersökningen intervjuades 1054 personer i åldrarna 18-79 år. Där svarade 24 procent att de vill ha minst 50 mil i räckvidd från ett fulladdat batteri för att överväga att köpa en elbil.
– För de allra flesta skulle jag säga att en räckvidd under 50 mil är mer än tillräckligt för att fylla vardagsbehoven, men eftersom det fortfarande saknas laddstolpar i stora delar av landet och majoriteten ännu inte kan ladda sin elbil hemma är det inte konstigt att det ses som en dealbreaker, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Undersökningen visar att någonstans mellan 400 upp till 600 kilometer tycks vara det större spannet av tillräcklig räckvidd. En del (19 procent) klarar sig på mindre medan 15 procent vill ha betydligt längre än 600 kilometer.
– Ska vi klara omställningen behöver räcksviddsångesten botas, både genom utbyggd laddinfrastruktur och ett bredare modellutbud, tillägger Daniel Odsberg.
Ett tjugotal modeller uppfyller kravet
Idag finns det ungefär tjugotal modeller på den svenska marknaden som erbjuder en räckvidd på minst 500 kilometer (enligt WLTP). Prisvariationen på modeller med en räckvidd över 500 kilometer är stor. Här hittar vi bilar från 500 000 kronor upp till 1,2 miljoner kronor för de mest exklusiva modellerna. Här kan du se en utförlig jämförelse av räckvidd och priser.
Modell | WLTP-räckvidd |
Mercedes EQS | 743 km |
Tesla Model S Long Range | 652 km |
Tesla Model S Plaid | 628 km |
Tesla Model 3 LR AWD | 614 km |
Ford Mustang Mach-E RWD LR | 610 km |
BMW iX 100 kWh | 600 km |
BMW i4 | 590 km |
Tesla Model X Long Range | 580 km |
Tesla Model 3 Performance | 547 km |
Tesla Model X Plaid | 547 km |
Ford Mustang Mach-E AWD LR | 540 km |
Polestar 2 LR Single | 530 km |
Kia EV6 | 528 km |
Volkswagen ID.3 77 kWh | 527 km |
Volkswagen ID.5 Pro | 522 km |
Audi Q4 40 e-tron | 520 km |
Volkswagen ID.4 Life 77 kWh | 518 km |
Skoda Enyaq iV 80 | 510 km |
Tesla Model Y LR 4WD | 533 km |
Ford Mustang Mach-E GT | 500 km |
Kommentera