MG sätter in banbrytande halvfast batteri i billig elbil

Under våren och sommaren har vi fått se allt mer av den nya generationen MG4. Det blir ett helt nytt utseende samtidigt som modellen också växer i storlek med en decimeter. Nu får vi även en rad detaljer om den tekniska plattformen, och det är tydligt att MG4 kommer att innebära ett nytt teknikgenombrott för små billiga elbilar.

Det är batteritekniken som ägaren SAIC Motors säger sig ha revolutionerat. Genom ett partnerskap med batterileverantören QingTao Energy introducerar MG för första gången ett halvfast batteri, ett så kallat semi solid state-batteri.

– Det nya batteriet som levereras av QingTao Energy innehåller endast fem procent flytande elektrolyt, sa Chen Cui, marknadschef för MG vid ett lanseringsevent i Kina

MG berättar att batteriet har genomgått rigorösa säkerhetstester, inklusive ett 360-graders punkteringstest. Batteriet som är på 70 kWh ska leverera en räckvidd på 537 kilometer enligt den generösa CLTC-körcykeln som används i Kina.

Dessutom ska batteriet fungera särskilt bra även i kallt klimat. Vid -7 °C levererar det 13,8 procent mer räckvidd jämfört med traditionella LFP-batterier i samma storlek. Energitätheten är på 180 Wh/kg.

Nya MG4 blir från start bakhjulsdriven och kommer utrustas med en motor på 120 kW (160 hk). Senare kommer också en fyrhjulsdriven variant.

MG4 mäter 4395 mm på längden och 1842 mm i bredd. Den får en hjulbas på 2750 mm. Det större formatet ska ge mer plats i kupén och ett större lastutrymme i bagaget.

MG har nu börjat visa upp den uppdaterade elbilen i Kina. När den kommer till Sverige och Europa återstår att se. Idag erbjuds endast den utgående varianten på vår marknad.


Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.