Mercedes testar solid state-batterier i elbil – 100 mils räckvidd

Mercedes håller på att testa en ny typ av extra energitäta elbilsbatterier från Factorial Energy. De nya batterierna är av typen solid-state med en fast elektrolyt. Under den senaste månaden har en Mercedes EQS utrustad med det nya batteriet rullat på vägarna i Storbritannien.

Det hela är en del av Mercedes testar av den nya batteritekniken. Energitätheten i det nya batteriet är omkring 25 procent högre än dagens litiumjon-batterier med samma storlek och vikt. Idag har produktionsversionen av Mercedes EQS 450+ ett batteri på 118 kWh och en räckvidd på 800 kilometer.

Tekniken som Mercedes testar är de första steget mot mer avancerade solid-state-batteier som Mercedes och Factorial Energy utvecklar ihop. Det går under arbetsnamnet Solstice. De slutliga målet är en energidensitet på 450 Wh/kg och en beräknad räckviddsökning på 80 procent jämfört med dagens litiumjonbatterier.

Mercedes förväntar sig att det nya solid-state-batteriet ska möjliggöra riktiga räckvidder på över 1000 kilometer. Men den nya batteritekniken ligger fortfarande långt bort i tiden. Omkring 2030 förväntar sig Mercedes att batteritekniken ska vara klar och sitta i de första kundbilarna.

Mercedes strategi under de kommande åren kommer fokusera på LFP- och NMC-batterier.

Relaterad läsning: Mercedes jättesatsning på nya elbilar – CLA, GLC, C-Klass och E-Klass.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.