Mercedes håller på att testa en ny typ av extra energitäta elbilsbatterier från Factorial Energy. De nya batterierna är av typen solid-state med en fast elektrolyt. Under den senaste månaden har en Mercedes EQS utrustad med det nya batteriet rullat på vägarna i Storbritannien.
Det hela är en del av Mercedes testar av den nya batteritekniken. Energitätheten i det nya batteriet är omkring 25 procent högre än dagens litiumjon-batterier med samma storlek och vikt. Idag har produktionsversionen av Mercedes EQS 450+ ett batteri på 118 kWh och en räckvidd på 800 kilometer.
Tekniken som Mercedes testar är de första steget mot mer avancerade solid-state-batteier som Mercedes och Factorial Energy utvecklar ihop. Det går under arbetsnamnet Solstice. De slutliga målet är en energidensitet på 450 Wh/kg och en beräknad räckviddsökning på 80 procent jämfört med dagens litiumjonbatterier.
Mercedes förväntar sig att det nya solid-state-batteriet ska möjliggöra riktiga räckvidder på över 1000 kilometer. Men den nya batteritekniken ligger fortfarande långt bort i tiden. Omkring 2030 förväntar sig Mercedes att batteritekniken ska vara klar och sitta i de första kundbilarna.
Mercedes strategi under de kommande åren kommer fokusera på LFP- och NMC-batterier.
Relaterad läsning: Mercedes jättesatsning på nya elbilar – CLA, GLC, C-Klass och E-Klass.
Kommentera