Mercedes nya strategi för eldrivna transportbilar, budbilar, ambulanser och husbilar

Mercedes Transportbilar (Mercedes-Benz Vans) ska helt ställa om till eldrift och fokus för satsningen är den nya plattformen VAN.EA. Den ska ligga till grund för märkets framtida eldrivna transportbilar som placerar sig i ett premiumsegment. Den nya plattformen kommer 2026.

Den modulära plattformen består av tre block. Det främre blocket är samma på alla bilar och innehåller den elektriska drivlinan och framaxeln. Mittenblocket bestämmer fordonets längd och där sitter också batteriet. Det bakre blocket kommer i två varianter, antingen med eller utan elmotor. Ett bakblock med elmotor ger skåpbilarna fyrhjulsdrift.

Den grundläggande plattformen är alltså VAN.EA. För lyxigare skåpbilar i det privata mellansegmentet kommer man erbjuda plattformen VAN.EA-P som kommer kunna erbjuda en bra bit över 500 kilometer i räckvidd.

För de kommersiella premium-transportbilarna använder sig Mercedes istället av VAN.EA-C. Plattformen kommer kunna användas i allt från bud- och paketleveransfordon, till ambulanser, flakbilar men också husbilar och fritidsfordon.

Planen är alltså att lansera en ny modellserie av helt eldrivna mellanstora och stora husbilar. Målet är att definiera en helt ny industristandard för segmentet med fokus på eldrift.

Planen framåt är tydlig. Redan idag säljer Mercedes eldrivna transportbilar. 2026 utökar man alltså sortimentet med den nya plattformen, och fasar parallellt ut den äldre plattformen och minskar antalet modeller med förbränningsmotorer.

Till 2026 ska 20 procent av alla fordon från Mercedes Transportbilar vara helt eldrivna på global skala. Till 2030 ska den andelen nå över 50 procent.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.