Mercedes nya elbil klarar 3717 kilometer på ett dygn – räckviddstestet imponerar

Mercedes börjar bli uppspelta över sin lansering av en ny generation elbilar nästa år som går under namnet Mercedes CLA. Tidigare idag fick vi följa med VD:n Ola Källenius på en åktur. Det kan du läsa mer om här.

Men det är inte bara den svenska Mercedesbossen som kört nya CLA. Även bolagets ingenjörer har så klart också gjort det. I ett kraftprov har man nu låtit en nästan produktionsklar prototyp genomgå en riktig långresa. Målet var att köra så långt som möjligt på 24 timmar.

Mercedes gav sig ut på testbanan Nardò Ring i Italien. Den nya elbilen bygger på en 800-voltsplattform vilket ska möjliggöra riktigt snabb laddning. Genom att följa en laddningsstrategi man kallar för ”ladda och rusa” så maximerade Mercedes ingenjörer körtiden.

Strategin innebar att man valde att göra fler kortare laddstopp snarare än färre längre laddstopp där man laddade på med mer energi. Bilen är nämligen utrustad med en boost-funktion som gör att bilen under en kort stund kan ta en högre initial laddeffekt på en snabbladdare. På så vis laddade man med högre genomsnittlig laddeffekt vid varje stopp vilket gav mer tid på vägen. Strategin fungerade.

Snittfart över 150 km/h

På 24 timmar körde ingenjörerna 3 717 kilometer i nya Mercedes CLA. Snittfarten var då 154 kilometer per timme. Porsche har gjort samma försök med en Taycan 2019 och kom då 3 425 kilometer. Därmed slog Mercedes den tyska konkurrenten.

Det blev totalt 40 korta laddstopp under dygnet, där varje laddstopp varade under högst 10 minuter. Bilen stod stilla under totalt sex timmar och 40 minuter – resten av tiden spenderades till att avverka mil.

– Regelbunden laddning ger en avgörande fördel i både avstånds- och tidseffektivitet. Alltså i huvudsak hur många kilometer som kan köras för varje minuts laddning, kommenterar Christian Pfeiffer, teamledare för Mercedes-Benz senaste elektriska drivsystem.

Mercedes CLA kommer att ha en maximal laddningseffekt på 250 kW, där den särskilda boostfunktionen kortvarigt kan höja effekten med ytterligare 50 kW. Bilen som Mercedes använde under testet var bakhjulsdriven med en tvåstegad växellåda.

Mercedes har varken avslöjat batteristorlek, räckvidd eller motorprestanda men säger att bilen ska hålla en genomsnittlig förbrukning på 12 kWh/100 km.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.