Mercedes berättar nu lite mer om sin kommande elbil som går under arbetsnamnet Mercedes CLA. Ledordet under utvecklingen har varit effektivitet som man anser är nyckeln till allt. CLA är baserad på nya plattformen MMA och ska uppnå en WLTP-förbrukning på under 12 kWh/100 kilometer.
– Som uppfinnaren av bilen har Mercedes-Benz alltid varit en pionjär inom banbrytande drivsystem. Vi bevisade nyligen detta med det rekordstora teknologiprogrammet VISION EQXX. Med de kommande MMA-fordonen gör vi nu denna visionära teknik tillgänglig för våra kunder och kommer allt närmare tanken på den elektriska tidsålderns enlitersfordon. Med den nya CLA och de andra fordonen baserade på MMA-arkitekturen kommer alla kunder att dra nytta av effektiv teknik på högsta nivå, kommenterar Markus Schäfer, teknisk chef på Mercedes.
De nya effektivaste modellerna kommer i huvudsak ha sin primära drivkraft på bakhjulen. Inför lanseringen har Mercedes utvecklat en ny permanent exciterad synkronmaskin-elmotor på 200 kW. De fyrhjulsdrivna modellerna kompletteras sedan av en främre motor på 80 kW. Den främre elmotorn fungerar som en ”boost”-motor och beroende på körsituation eller körprogram slås den bara på när dess kraft efterfrågas.

Mercedes har med CLA en målsättning om en räckvidd som överstiger 750 kilometer på en laddning. Det görs bland annat möjligt genom den effektiva drivlinan där verkningsgraden från batteri till hjulen är på 93 procent. Hemligheten är en tvåväxlad automlåda på bakaxeln.
Den första växeln har en kort utväxling på 11:1 vilket ska ge snabb acceleration, hög dragkapacitet och ledande effektivitet i stadstrafik. Den andra växeln med en utväxling: 5:1 är desginad för höga hastigheter och hög verkningsgrad på motorvägen. Toppfarten är 210 km/h i andra växeln.
I modellerna med längst räckvidd kommer det sitta ett batteri på 85 kWh. Senare kommer man också att lansera instegsvarianter med ett LFP-batteri på 58 kWh.
De nya elbilarna kommer vara baserade på en 800-voltsplattform och ska kunna ladda med laddeffekter på upp till 320 kW. Det gör det möjligt för CLA att snabbt återhämta sig under långresor. På 10 minuter ska det vara möjligt att ladda på med ytterligare 300 kilometer körsträcka. För AC-laddning kommer det vara möjligt att välja mellan 11 eller 22 kW. Även stöd för dubbelriktad laddning kommer erbjudas.
Världspremiären av den produktionsklara kommer hållas i början av 2025.
Kommentera