Här Sveriges första eldrivna ambulans – baserad på en Mercedes eVito

Foto: Johan Marklund

Nu är Sveriges första helt eldrivna ambulans i drift i Sverige. Sedan slutet av förra månaden rullar en Mercedes eVito som transportambulans med utgångspunkt från Järfälla.

– Vi ville prova eldrift i praktiken för att lära oss hur det verkligen fungerar i vår verksamhet, säger Torbjörn Kanfjäll som är VD för ambulanssjukvårdsföretaget Samariten AB.

Den eldrivna ambulansen är byggd av Profile Ambulanser och har bland annat ett förhöjt tak. Den är en så kallad transportambulans som används för planerade transporter mellan olika vårdinrättningar. Den är alltid bemannad med som lägst en ambulanssjukvårdare och sjuksköterska med specialistutbildning.

Den eldrivna ambulansen har blåljus och sirén och används även på akuta uppdrag av typen prio 1 och prio 2.

Foto: Johan Marklund
Josefin Ekerstrand i el-ambulansen.

– Den är verkligen skön att köra. Den är så tyst och det går att ha betydligt mindre högljudda samtal med patienten, säger Josefin Ekerstrand som är Samaritens stationschef i Järfälla.

Kollegan Stefan Mellberg håller med:

– Den har ju helt andra köregenskaper också. Accelerationen är både kraftigare och jämnare och utan det varvande motorljudet. Man känner verkligen att man kommer iväg, säger Stefan.

Foto: Johan Marklund

Räckvidden är ungefär 32 mil i standardutförande och ambulansen laddas alltid när den står på stationen. Josefin berättar att hon inte upplevt något problem med räckvidden.

Torbjörn Kanfjäll tror att elambulanser också kan vara lämpliga för akuta utryckningar. Transportambulanser går ofta fler mil per körning än akutambulanser.

– Om sjukhusen hade snabbladdare på ambulansintagen så hade vi kunnat klara det mesta av laddbehoven medan vi lämnar över patienterna, avslutar Torbjörn Kanfjäll.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.