I början av året visade Mercedes upp sitt koncept på en riktig långkörar-elbil. Med Mercedes Vision EQXX ska man genom oslagbar effektivitet kunna genomföra långa resor med elbil utan laddstopp.
Att Vision EQXX är effektiv har Mercedes nu bevisat i ett första test när man skickade ut elbilen på just en långresa. Resan startade i Sindelfingen i södra Tyskland och fortsatte över Alperna, genom norra Italien för att slutligen nå Cassis på Franska rivieran.
Totalt körde man 1 008 kilometer och hade fortfarande 15 procent kvar i batteriet när man nådde målet. Den genomsnittliga förbrukningen imponerar – den landade på 8,7 kWh per 100 kilometer.

Resan tog ungefär 12 timmar med en medelhastighet på 87,4 km/h. Körningen bjöd på varierande terräng, motorväg, stadskörning och landsväg och utmaningar som dåligt väder. Under en del av etappen cruisade man i upp till 140 km/h på den tyska motorvägen.

Många små förbättringar ger stor effekt
Bakom framgången spelar flera delar in. Bland annat har EQXX Vision 117 solceller som matar el till bilens 12-voltssystem. Detta avlastar högspänningsbatteriet. Mercedes räknar med att det sparade ungefär 2 procent av räckvidden.
Den kompakta elektriska drivlinan är lätt – och har ingen onödig kraft. Den levererar en toppeffekt på 180 kW. Genom kalkylerade avvägningar har Mercedes uppnått en effektivitet på 95 procent. Det betyder att 95 procent av energin i batteriet överförs till hjulen. Drivlinan är 44 procent mer effektiv än dagens elbilar vilket ger ytterligare två procent i räckvidd.
Batteriet på 100 kWh är nyutvecklat och är 30 procent lättare än de batterier som idag sitter i Mercedes EQS. Även volymen är betydligt kompaktare och batteriet är 50 procent mindre.



Genom reglerbara ventiler kombinerar man ett passivt kylsystem i kombination med en värmepump där man på bästa sätt tar vara på den kyla och värme som uppstår under resan för att hålla batteriet och kupén rätt tempererade. På så vis kommer både spillvärme från systemet och kylning från fartvindarna till nytta. Värme eller kyla kan ledas till batteriet, in i kupén, genom en värmepump eller förbi bilen.
Sista men inte minst bidrar den aerodynamiska exteriören. Riktmärket har varit en luftmotståndskoefficient på 0,17, vilket har en tydlig positiv effekt på förbrukningen vid höga hastigheter på motorvägen.
Kommentera