Mercedes elbuss körde 300 mil till tomtens hemstad för vintertest

Förra året var runt en tredjedel av alla nya bussar som registrerades för trafik i Sverige helt eldrivna. Efterfrågan är verkligen hög och det ställer också hårda krav på leverantörerna att verkligen leverera funktionella fordon.

Bussarna ska tåla tufft väder och klara av allt från värme till kyla, is och snö. Med anledning av det skickade Daimler Bussar upp sina eldrivna bussar på vintertest till jultomtens hemstad Rovaniemi i Finland. Här får bussarna utstå isiga och snöiga vägar, kraftiga vindar och temperaturer nedåt 30 minusgrader.

Nu har Damlers första eldrivna långfärdsbuss Mercedes eIntouro genomgått de första vintertesterna. Man har utsatt två nästan produktionsklara fordon för den kalla vintern med gott resultat vilket bådar gått för framtiden.

– Våra omfattande tester av batteriernas och den elektriska drivlinans beteende vid extremt låga temperaturer, samt fordonens köregenskaper på blankis och i snöslask, gav inte bara viktiga insikter för vidare optimering. De visade också att den batterielektriska eIntouro är fullt funktionsduglig även under vinterförhållanden, kommenterar Martin Teigeler, chef för produktutveckling på Daimler Buses.

De eldrivna bussarna tog sig också för egen maskin upp till Rovaniemi från Daimler Bussar i tyska staden Neu-Ulm, och sedan tillbaka. Sträckan är en enkel resa på 300 mil och under resan förlitade man sig på den publika laddinfrastrukturen.

Mercedes-Benz eIntouro är baserad på de dieseldrivna Mercedes-Benz Intouro men är istället utrustad med en batterielektrisk drivlina. Mercedes använder samma teknik som i den eldrivna lastbilen eActros 600. De har ett koboltfritt LFP-batteri på 621 kWh och en räckvidd på runt 500 kilometer.

Elbussen kommer erbjudas i två längder, 12,18 meter och 13,09 meter och kommer ha mellan 50 och 63 sittplatser beroende på säteskonfiguration. De första leveranserna ska börja senare i år.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.