Mercedes bevisar sitt fokus på elbilar med resa på över 100 mil

Mercedes tror på en framtid med betydligt effektivare elbilar. En kombination av god aerodynamik och effektiv teknik ska göra det möjligt att ta sig så långt som bara är möjligt på så lite energi som möjligt. Tekniken illustrerar Mercedes i konceptet Vision EQXX.

För tredje gången har Mercedes gett sig ut på en långresa med konceptet Vision EQXX för att bevisa styrkan i den teknik man utvecklar. Denna gången gick resan mellan Riyadh och Dubai, en sträcka på 1010 kilometer.

Den genomsnittliga förbrukningen för resan slutade på imponerande låga 7,4 kWh/100 km. Givetvis kunde resan genomföras utan ett enda laddstopp, och kvar på mätaren vid ankomsten i Dubai var dessutom 309 ytterligare kilometer. Snitthastigheten under resan var 79,4 km/h och den högsta toppfarten på sträckan var 140 km/h.

Mercedes EQXX har ett Cd-värde på 0,17. Bilen väger 1755 kg, mäter 4974 mm på längden, 1870 mm på bredden och är 1348 mm hög med en hjulbas på 2800 mm. Bilen har ett batteri som är ”mindre än 100 kWh”.

Tekniken är snart verklighet

Tekniken som Mercedes demonstrerar med EQXX kommer snart att sitta i nästa generationens elbilar från Mercedes. Den nya generationen elbil illustreras genom konceptet CLA som ska komma 2025. Med EQXX hade man denna gången möjlighet att testa klimatanläggningen och värmepumpen som fick kämpa extra i den 34-gradiga ökenvärmen.

– Det intelligenta on-demand-systemet höll den elektriska drivlinan och kupén svala. Luftkonditioneringssystemet var i drift under resan med minimal negativ påverkan på energieffektiviteten, delvis tack vare den innovativa värmepumpen, skriver Mercedes.

En vidareutvecklad version av just denna värmepumpen och klimatanläggningen kommer att sitta i den produktionsklara bilen från konceptet CLA.

– Vision EQXX fortsätter att tillhandahålla värdefull data för den pågående utvecklingen av avancerad eleffektivitetsteknik. Som förväntat fungerade alla system perfekt i ökenförhållanden, och hanterade utmaningar som vägbanan, temperatur samt damm med lätthet. Ytterligare ett bevis på att eldrift är redo för globala marknader, kommenterar Markus Schäfer, teknikchef på Mercedes-Benz Group.

Tidigare har Mercedes kört med Vision EQXX mellan Sindelfingen i södra Tyskland till Cassis på franska rivieran och från Stuttgart i Tyskland till Silverstone i Storbritannien. Båda gångerna utan något laddstopp.

Relaterad läsning: Supereffektiva elbilen Mercedes CLA Class – ska få rekordlåg förbrukning och lång räckvidd.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.