Mercedes andra eldrivna lastbilsmodell i produktion – lämpar sig som sopbil

Mercedes-Benz startar nu serieproduktionen av eEconic, företagets andra eldrivna lastbilsmodell som följer efter eActros. Den nya ellastbilen utmärker sig med en låg hytt, lågt insteg och bra sikt.

Denna lastbilsmodellen är speciellt avsedd för körningar med många stopp i stadsmiljöer. Till exempel inom renhållning eller sophämtning.

Det låga insteget gör det enklare att kliva i och ur lastbilen och de stora rutorna gör att det är lätt att ha koll på oskyddade trafikanter i omgivningarna. Den har också ”bussdörrar” på höger sida vilket gör att föraren inte behöver gå ut på trafiksidan av lastbilen.

Speciellt fördelaktig blir också den elektriska drivlinan i stadsmiljöer. Här kan den vara med till att bidra till minskade bullernivåer.

– Det är ju i stadskörning fördelarna med eldrift är mest påtagliga. Du slipper inte bara avgaser utan även buller, vilket gör att det går att köra på andra tider på dygnet än med en dieselbil utan att störa. För att inte tala om hur mycket bättre arbetsmiljö det blir i hytten, säger Bengt-Ove Hedborg som är försäljningschef för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.

Nya eEconic har samma drivlina som eActros, vilket innebär två elmotorer monterade på bakaxeln med en total maxeffekt på 536 hk (400 kW). Tre batteripaket på totalt 336 kWh ger en räckvidd på upp till 30 mil. Snabbladdningseffekten är upp till 160 kW, vilket innebär att det tar 1,5 timmar att ladda från 10 till 80 procent.

– Många av de som beställt eEconic är renhållningsföretag och där kommer även sopaggregaten att drivas på el. Det ger en praktisk daglig räckvidd i full produktion på cirka 15 mil. Det täcker med marginal behoven på de allra flesta slingor som körs i stadstrafik, avslutar Bengt-Ove Hedborg.

De första exemplaren av Mercedes eEconic kommer till Sverige under hösten.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.