Mer från Audi: Så fasas förbränningsmotorn ut när Audi satsar helt på elbilen

Pressbild: Audi

I förra veckan skrev vi om att Audi från 2026 enbart kommer lansera nya modeller som är helt eldrivna. Nu delar Audi med sig om mer information kring strategin, planen framåt och kommentarer från Audi-chefen Markus Duesmann.

– Audi är redo att ta detta avgörande och kraftfulla steg mot den eldrivna tidseran, sa Markus Duesmann i samband med en klimatkonferens i Berlin.

Redan i år har Audi lanserat fler elbilsmodeller än modeller med förbränningsmotorer. Till 2025 räknar Audi med att erbjuda fler än 20 elbilar i programmet. Bland nyheterna i år finns e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron.

Audi kommer successivt fasta ut förbränningsmotorn men tror att den sista förbränningsmotorn kan tillverkas så sent som 2033. Lagstiftning och efterfrågan kan stort påverka det faktiska slutdatumet.

Det blir dock inga nya bilmodeller med förbränningsmotorer. Där är Audi fortsatt tydliga: ”Från 2026 kommer Audi enbart lansera nya modeller som är helt eldrivna på världsmarknaden”.

Fortsätter förbättra förbränningsmotorn

Audi förväntar sig att Kina kommer ha en fortsatt efterfrågan på förbränningsmotorer samtidigt som efterfrågan minskar i andra delar av världen. Av den anledningen kommer man fortsätta att utveckla förbränningsmotorn fram till den dagen man slutar att tillverka den. Den kan alltid göras mer effektiv.

– Den sista förbränningsmotorn från Audi kommer att bli den bästa som vi någonsin byggt, säger Audichefen Markus Duesmann. Samtidigt kommer Audi att öka elbilsprogrammet markant:

– Med denna färdplan skapar vi den nödvändiga tydligheten för att göra en beslutsam och kraftfull övergång till den elektriska eran. Vi sänder signalen att Audi är redo, avslutar Duesmann.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.