McMurtrys elbil först i världen med att köra upp och ner

Den brittiska biltillverkaren McMurtry har tagit fram en av världens snabbaste elbilar. McMurtry Spéirling har bland annat banrekordet på Goodwood Festival of Speed och klarar 0 til 100 km/h på mindre än tre sekunder.

Hemligheten är en brutal downforce som får det att se ut som elbilens framfart nästan är ”snabbspolad” när den far fram i kurvorna. Men hemligheten är inte kraftfulla spoilers som pressar ner bilen med hjälp av luftmotståndet.

Hemligheten är istället en kraftfull fläkt som suger fast bilen mot marken, det med ett öronbedövande dån på 180dB.. Nu demonstrerar McMurtry elbilens sugkraft genom att köra den upp och ner. Det är enligt McMurtry första gången som en bil kör upp och ner.

– Det var verkligen en fantastisk dag på jobbet! Att spänna fast sig och köra uppochner var en helt surrealistisk upplevelse. De 2000 kilo marktryck som fläktsystemet kan generera är helt otroliga att uppleva – och det är fantastiskt att kunna visa varför vår Spéirling fortsätter att slå rekord världen över, kommenterar Thomas Yates, medgrundare och vd för McMurtry Automotive.

Genom McMurtrys egenutvecklade Downforce-on-Demand-system som skapar ett marktryck även vid stillastående kunde bilen vändas runt på en specialbyggd plattform. Föraren Thomas Yates körde bilen framåt i upp-och-ner-vänt läge utan några säkerhetsanordningar.

– Den här demonstrationen var ett spännande bevis på att konceptet fungerar genomfört med en liten specialbyggd rigg. Det är kanske bara början på vad som är möjligt. Med en längre upp-och-nervänd bana eller en lämplig tunnel skulle vi kunna köra ännu längre, fortsätter Thomas Yates.

Systemet skapar ett marktryck på 2000 kg – mer än bilens vikt med förare. Det gör det möjligt att ta kurvor med krafter på 3g.

Relaterad läsning: Top Gear kör McMurtry Spéirling.

Kundleveranserna av McMurtry Spéirling ska starta 2026. Endast 100 exemplar kommer tillverkas. Bilen har fått en prislapp som börjar på 11,5 miljoner kronor. Elbilen har dubbla motorer som produceras 800 hästkrafter och ett batteripaket på 60 kWh. Den är 3,2 meter lång, 1 meter hög och 1,5 meter bred.





Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.