Hälften av bilägarna i Sverige tar bilen på semestern, men för elbilsägaren är den siffran endast 36 procent. Det visar en undersökning gjord av hamburgerrestaurangen McDonald’s.
I takt med att antalet elbilar ökar i Sverige vill McDonald’s hjälpa till att bidra till en ökad tillgänglighet på laddstationer. En av tre tycker idag att det inte finns tillräckligt många laddstationer för att ta sig fram obehindrat visar undersökningen.
– För oss har det blivit en självklarhet att vara en del av att bygga upp infrastrukturen för laddstationer i Sverige. Vi behöver ställa om till ett fossilfritt resande för att möta klimatmålen till 2030. Med vår storlek och tillgänglighet har vi möjlighet att hjälpa fler att göra ett hållbart val, genom att ta elbilen på vägarna, säger Henrik Nerell, Miljöchef, på McDonald’s Sverige.
För att möta upp behovet planerar nu McDonald’s att bygga ut antalet laddstationer på totalt 80 restauranger över hela landet. Utbyggnaden ska vara klar till 2020.
Nya skyltar visar vägen för elbilen
För att underlätta vägen till laddningen och visa på ett tydligt ställningstagande har restaurangen tagit fram en ny vägskylt. Skylten visar ett minutpris på elbilsladdning; och priserna på Big Mac och Happy Meal.
– Skylten är ett nytt och roligt sätt att manifestera hur vi är med och bidrar till utvecklingen inom hållbara transporter, säger Henrik.
Skyltarna kommer att finnas i anslutning till McDonald’s restauranger i Mjölby och Munkedal
Kommentera