Mazda meddelar idag att man ingår ett avtal med Tesla om att börja använda Teslas egenutvecklade laddningsstandard NACS (North American Charging Standard). Många andra biltillverkare har redan ingått avtal om att använda kontakten i USA.
Mazda skiljer sig dock åt. De har ingått avtalet för att börja använda laddningsstandarden i Japan. Det för att biltillverkarens elbilar ska få tillgång till Teslas japanska laddningsnätverk. Därmed kommer man frångå den japanska Chademo-standarden.
– Mazda har anammat NACS-standarden för att ge sina kunder ökad bekvämlighet genom ett bredare utbud av laddningsalternativ. Det innebär att Mazda-kunder med elbilar får tillgång till Teslas Supercharger-nätverk i hela Japan. Mazdas elbilar kommer även att vara kompatibla med andra laddstandarder genom användning av adaptrar, skriver Mazda i ett pressmeddeande.
Mazda kommer att gå över till laddningsstandarden på sina elbilar från 2027 och framåt.
– Att NACS blir standard i Japan och Sydkorea verkar nu bara vara en tidsfråga. Det är också glädjande att se att andra snabbladdningsnätverk börjar installera NACS i Japan. Tesla Charging påskyndar övergången till NACS för att ge branschen tydligare riktlinjer snabbare, kommenterar Max de Zegher, chef för Tesla Charging.
– Fordonstillverkare vill heller inte bygga marknadsspecifika varianter som Chademo enbart för Japan eller CCS1 bara för Sydkorea, tillägger Max de Zegher.
Kommentera