Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Mazda första elbil imponerade vid en första anblick på många. Mazda MX-30 var något annorlunda, nytt och fräscht när den presenterade häromveckan. Men när räckvidden och priset presenterades skar det sig.

Med en svensk prislapp på 349 900kr och en räckvidd på omkring 200 km kvalar det sig in som en dyr elbil med kort räckvidd. Nyliga lanserade elbilar i samma prisklass har idag en räckvidd på minst omkring 300-350 km.

Annons

Nu förklarar sig Mazdas Europachef Yasuhiro Aoyama till schweiziska dagstidningen Neue Zürcher Zeitung, på frågan om den inte är lite för dyr:

– Vi har tittat på målgruppen och konkurrenterna. Den europeiska marknaden är mångsidig och dynamisk och nya segment formas hela tiden, säger Yashuri.

– Vi tror att Mazda MX-30 i huvudsak kommer köpas som en andrabil och användas i urbana miljöer, inte för långresor. Vi fokuserar inte på att nå en stor kundgrupp det låter vi Volkswagen göra med ID.3.

Han fortsätter sedan: ”Vi har alltid gått vår egen väg och skapat vår egen efterfrågan. Vi kommer fortsätta på den banan.”

Mazda MX-30 i jämförelse med andra elbilar

TillverkareModellRäckviddPris
SeatMii Electric260 km264 900 kr
SkodaCitigoe IV265 km268 400 kr
Volkswagene-up!260 km273 600 kr
MazdaMX-30200 km349 900 kr
VolkswagenID.3 45 kWh330 km350 000 kr
OpelCorsa-e300 km359 000 kr
HyundaiIONIQ280 km359 900 kr
HyundaiKona Electric 39 kWh289 km359 900 kr
RenaultZoe 52 kWh R110385 km366 990 kr