Maserati vässar sin elektriska SUV inför modellåret 2026. Nu får Grecale Folgore ett nytt AWD-Disconnect-system som automatiskt kan koppla bort framhjulen när fyrhjulsdrift inte behövs.
Resultatet är lägre energiförbrukning och längre räckvidd upp till 580 kilometer. En rejäl ökning från tidigare 487 kilometer (WLTP). Systemet analyserar tusentals parametrar per sekund, som väglutning, hastighet och bromstemperatur för att alltid ge bästa balans mellan effektivitet och grepp.
Det växlar sedan mellan fyr- och bakhjulsdrift på bara 500 millisekunder utan att föraren behöver göra något.

Sedan tidigare har Grecale också automatisk batteriförkonditionering som aktiveras automatiskt när en snabbladdare anges som destination i ruttplaneringsverktyget EV Routing.
Verktyget har Maserati nu förbättrat med en dynamisk karta som visuellt visar den maximala räckvidden som kan uppnås på en karta baserat på batteristatus. Det för att ge föraren en exakt realtidsprognos över återstående räckvidd.


För modellår 2026 breddas också utrustningsnivån. Kunderna får fler färgalternativ, nya interiörstilar och ännu fler möjligheter att skräddarsy bilen genom Maseratis Fuoriserie-program. Totalt erbjuds över 30 exteriörfärger, flera nya hjulalternativ och exklusiva detaljer för Folgore-versionen.
Några svenska priser har inte kommunicerats, men nuvarande modellåret har ett riktpris på 1,4 miljoner kronor.
















Kommentera