Många förknippar idag Tesla med Elon Musk. Men idén bakom företaget kommer egentligen från Martin Eberhard. Han skapade Tesla tillsammans med Marc Tarpenning och blev företagets första VD.
Idén till Tesla föddes ur hans oro för klimatförändringar och oljeberoende. Efter att ha sålt ett företag ville han unna sig en sportbil.
– Jag tänkte köpa mig en sportbil. Men det verkade som att det där med klimatförändringar faktiskt var på riktigt. Det verkade också som att krigen i Mellanöstern hade något med olja att göra. Så till slut ville jag inte köpa ännu en bensinbil, berättar Eberhard.
Efter att ha räknat på det bestämde sig Eberhard och Tarpenning för att utveckla en eldriven sportbil. Den första Tesla Roadstern. Eberhard menade att tidigare elbilar misslyckats för att de försökte vara billiga.
Tesla gjorde tvärtom och satsade på en exklusiv sportbil med prestanda vilket la grunden för elbilsboomen. Tanken var sedan att växa nedåt med en sedan, suv och ett par mindre och billigare modeller.
De fick in Elon Musk som tidig investerare. Eberhard erkänner att Musk varit avgörande för bolagets tillväxt, men beskriver deras relation som konfliktfylld. Eberhard tvingades lämna Tesla 2007 och fick till slut stämma bolaget för att få ut sin egen förbokade bil.
Efter Tesla har Eberhard bland annat jobbat för Volkswagen och engagerat sig i föreläsningar och entreprenörskap. Han är skeptisk till autonom körning och AI generellt och menar att Teslas vision numera är radikalt annorlunda än hans ursprungliga: Han ville göra elbilar, inte självkörande robotar.
– Jag är faktiskt besviken över att Tesla har lagt ner sitt lågprisbil-program. Det är ju det världen behöver, inte en pickup som ser ut som en soptunna, kommenterar Eberhard.
Eberhard är idag pensionär, lever ett lugnt liv, samlar på gamla datorer och njuter av sin familj. Trots att han inte längre är en del av Tesla uttrycker han stolthet över att ha startat en rörelse som förändrat hela bilindustrin.
Se inslaget med Eberhard nedanför:
















Kommentera