Flera utan pengar efter regeringens krångliga skrotningspremie

Regeringens bidrag till att få fler att köpa elbilar var en skrotningspremie. Ut med den gamla skrothögen, köp dig en ny eller begagnad elbil och få 10 000 kronor i handen. Men premien har kritiserats för att vara krånglig, och verkningslös då få bilägare har förmågan att uppfylla kraven.

Regeringen avsatte en halv miljard till premien, och räknade med 50 000 ansökningar under första året. Men i själva verket har endast 447 ansökningar inkommit. Nu larmar M Sverige dessutom om att det krångliga regelverket och dålig kommunikation gör att mer än var tionde ansökan felaktigt får avslag.

– Myndigheterna måste betala ut stödet, så enkelt är det. Ett löfte om 10 000 kronor tar folk självklart för givet. Det är bara att betala ut pengarna, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.

Boverket som ansvarar för premien arbetar efter de rådande bestämmelserna som finns, men att det finns en dialog med både Transportstyrelsen och regeringen om att det finns problem. M Sverige anser att regeringen har krånglat till det för både privatpersoner och myndigheter med den nya skrotpremien. 

– Släpp den politiska prestigen och ta bort villkoren för skrotningspremien. 10 000 kronor för en bil som sjunger på sista versen är nog en slant som skulle göra att många lämnar ifrån sig bilar som passerat bäst-före-datum, då kan man köpa upp sig och köpa en lite bättre bil och det är det som är det viktiga, menar Carl-Erik Stjernvall.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.