Volkswagen är snart redo att rulla ut version 3.0 av ”ID. Software” till ID-familjens elbilar. Uppdateringen kommer med en hel del nyheter i form av fler funktioner till assistanssystemen, högre laddningskapacitet och förbättrad röststyrning.
Även ägare av redan levererade ID.-bilar kommer att kunna ta del av vissa av nyheterna genom en mjukvaruuppdatering som kommer finnas tillgänglig från och med andra kvartalet 2022. Uppdateringen är gratis och skickas ut trådlöst över nätet.
Vissa av funktionerna kräver dock ny hårdvara vilket gör att alla nyheterna inte kommer att fås i redan levererade bilar. De första bilarna som är utrustad med den nya hårdvaran är Volkswagen ID.5 och ID.5 GTX.
Med ID. Software 3.0 blir Travel Assist smartare och använder molndata för att lära sig var i filen bilen ligger som bäst. Dessutom får bilen en förutseende farthållare som kan anpassa hastigheterna efter till exempel kurvor eller rondeller.

Ytterligare en nyhet är ett assisterat filbyte. Genom två radarenheter kan bilen övervaka omgivningarna och i hastigheter över 90 km/h på motorväg kunna göra automatiska filbyten. Föraren aktiverar filbytet genom att blinka. Bilen styr då in sig själv i det önskade körfältet.
Genom Park Assist Plus kan bilen själv söka och identifiera parkeringsmöjligheter i omgivningarna. Sedan kan bilen parkera själv. Föraren behöver bara sitta med för att övervaka. En ytterligare nyhet är att Park Assist Plus också får en minnesfunktion där föraren kan ”spela in” en parkeringmanöver som sedan bilen själv kan återupprepa.
Mer information i Head-up-Display
ID. Software 3.0 kommer också med nya uppdatering till display och infotainmentsystemet. Tillvalet Head-up-Display får fler indikationer och nya symboler, och varningar till exempel för låg laddningsnivå. Dessutom ska AR-upplevelsen kring hur föremålen integrerar med omgivningarna ha blivit bättre.
Nyheter för displayen bakom ratten är att den nu kan visa återstående körsträcka till resmålet och laddningsstatus i procent.
Den upppdaterade mjukvaran förbättrar också navigationen. Bland annat är systemet bättre på att se vilken fil bilen ligger i och kan rekommendera filbyten bättre inför korsningar och avfarter. Motsvarande indikationer finns också i ID. Light.
ID. Light får nu också en funktion för lokala varningar. Tjänsten är baserad på Volkswagens Car2X-teknik, där bilar kommunicerar direkt och lokalt med varandra via standarden WLANp. På så sätt kan de i realtid informera varandra om kritiska trafiksituationer, allt från havererade bilar till utryckningsfordon i närheten.
Bättre röststyrning
Även rösttyrningen ska vara bättre med den nya mjukvaran. Bilen ska känna igen röstkommandon snabbare och mer exakt. Bilen kan också känna av om det är föraren eller framsätespassageraren som talar – till exempel för att kunna ändra klimatanläggningen i rätt sida av bilen beroende på vem som frågar.
Snabbare laddning
För de ID-elbilar med ett batteri på 77 kWh blir laddningen snabbare. Den ökar nu till 135 kW istället för tidigare 125 kW. Alla ID-bilarna får dessutom förbättrad temperaturreglering vilket ska öka räckvidden vid kall väderlek.
Smartare ruttplanerare

Laddningen får nu en egen menypunkt på pekskärmen. Här samlas information på ett bättre och mer tydligt sätt. För längre resor finns en online-kalkylator som skapar en komplett rutt med planerade laddstopp med målet att ta dig till din destination så snabbt som möjligt. Den tar också hänsyn till trafik- och ruttdata samt önskad laddningsnivå vid ankomst till destinationen.
Laddningsstoppen utvärderas dynamiskt och baseras på laddningsstationernas effekt. Som ett resultat av detta kan ruttplaneringen föreslå två korta laddningsstopp med hög effekt istället för ett längre stopp med lägre effekt.
– Nya ID. Software 3.0 är en uppgradering för hela ID.-familjen. Vi tar våra produkter till en ny nivå av funktionalitet eftersom vi arbetar snabbare, är mer uppkopplade och mer kundorienterade. Återigen lever vi upp till vårt löfte om att erbjuda högkvalitativ teknik och innovationer i alla segment, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för teknisk utveckling.
Kommentera