Busstillverkaren MAN kommer snart att visa upp en helt eldriven turistbuss. Bussen Lion’s Coach E kommer ha premiär i samband med Busworld i Bryssel i höst och blir den första Europatillverkade eldrivna bussen i turistbuss-klassen, skriver Bussmagasinet.
När det gäller passagerarlogistik matchar MANs eldrivna buss sina dieseldrivna motsvarigheter både vad gäller antal sittplatser och bagageutrymme. Här finns det plats för 61 passagerare plus personal samt 11 till 13 kubikmeter bagage. Den 14 meter långa bussen har tre axlar.
En centralt placerad elmotor levererar 330 kW och kombineras med en fyrstegad växellåda. Bussen kan utrustas med fyra eller sex NMC-batteripaket, och har en batterikapacitet på upp till 534 kWh.
Räckvidden kommer att landa på ungefär 650 kilometer på en laddning vilket kommer vara fullt tillräckligt för de flesta användningsområdena. Laddningen läggs med fördel under chaufförens rast, och vid en DC-laddare är det möjligt att ladda med upp till 375 kW.
Än så länge har MAN bara demonstrerat drivlinan i prototypbussar. Man har varit mycket hemlighetsfulla kring hela designarbetet, men löftet är en buss med fokus på aerodynamik vilket man kan ana i de teaserbilder som MAN släppt.
– Det knäppa nu är att bussen är på, men det finns inget ljud, inga vibrationer. Jag måste kolla på displayen för att se att bussen är på. Det enda jag hör är mitt eget hjärtslag eftersom jag är väldigt uppspelt över att köra den här bussen, berättar Bussmagasinet under en provkörning av en prototyp:
Kommentera