Regeringens plan: Elbilspremien ska ge 115 596 nya elbilar

I veckan blev det känt att den föreslagna elbilspremien som regeringen vill införa har gjorts om efter synpunkter från EU som är med och finansierar den största delen av den. Det blev klart att premien sänks för de flesta berättigade, medan vissa hushåll med lägre inkomster får en högre premie.

I regeringens uppdaterade förslag räknar regeringen ut att 800 000 hushåll kan vara berättigade till bonusen. Av dessa har idag 508 000 en bil med förbränningsmotor. För de berättigade till den högre bonusen finns 200 000 hushåll, varav 130 000 har en bil med förbränningsmotor idag.

Bonus till 115 596 elbilar

Regeringen har budgeterat för att 115 596 hushåll kommer att söka bonusen fram till sista ansökningsdagen i mitten av 2029. Ansökningstoppen kommer att ske 2027 med 35 963 beviljade utbetalningar.

Gräns på 450 000 kronor

En ytterligare skillnad från det första förslaget är också att regeringen sänkt pristaket från 500 000 till 450 000 kronor. Det utesluter idag vissa högre utrustade populära modeller (sett dagens prissättning) som Volvo EX30 Extended Range, Skoda Elroq 60 och Volkswagen ID.3 Pro och basmodellerna av Tesla Model 3 och Model Y.

Det finns dock visserligen fortfarande ett 50-tal nya elbilsmodeller som kostar under 450 000 kronor. Däribland basmodeller av Kia EV3, Skoda Elroq och Volkswagen ID.3, Renault 5, Nissan Micra och även många kommande modeller i det lägre prissegmentet som exempelvis Volkswagen ID. Polo.

Det ska dessutom tilläggas att även begagnade elbilar är berättigade till bonusen vilket gör utbudet nästan oändligt mycket större. Här finns också rymliga modeller för de som behöver en elbil med sex eller sju sittplatser.

Regeringen skriver i sitt underlag att utbudet av elbilar på marknaden under pristaket, både nya och begagnade, stämmer väl överens med de preferenser som målgruppen kan ha, exempelvis fyrhjulsdrift, dragkrok och tillräcklig räckvidd.

Urvalet

Den nya lägre premien i förslaget landar på 46 800 kronor och betalas ut löpande om 1300 kronor per månad i tre år. Utöver det får de som tjänar minst en ytterligare engångsutbetalning på 18 000 kronor, som enligt regeringens nya förslag kan täcka kostnader i samband med bilbytet.

Exempelvis en första förhöjd leasingavgift, vinterdäck eller investering i laddbox.

För att vara berättigad till premien får man inte tjäna mer än 80 procent av medelinkomst, vilket förväntas motsvara ungefär högst 33 000 kronor. För att berättigas till det övre beloppet är det 50 procent av medelinkomst som gäller, uppskattningsvis 21 000 kronor.

För hushåll med flera medlemmar beräknas den samlade inkomsten enligt en standardiserad beräkningsmodell där man tar hänsyn till samtliga i hushållet, baserat på antalet med inkomst och antalet barn.

Utöver det ekonomiska kravet måste man dessutom uppfylla ett villkor som kallas för ”transportfattigdom”. I det här fallet innebär det att man måste bo i ett av 177 utpekade landsbygdskommuner eller i ett område med begränsad tillgång till kollektivtrafik.

Start 2026

I december ska EU fatta beslut kring den nya premien. Regeringen har som mål att införa premien under första kvartalet 2026.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.